إنـهـا الـحــرب إذا

للمواضيع الكوميدية أو الكتابات الفكاهية الساخرة, و التى لا تناسب أى من الأقسام الأدبية فى الأكاديمية, رجاء مراعاة قوانين هذا القسم جيدا قبل الكتابة فيه.

المشرف: تنهيدة

قوانين المنتدى
للمواضيع الكوميدية أو الكتابات الفكاهية الساخرة, و التى لا تناسب أى من الأقسام الأدبية فى الأكاديمية, مع الإلتزام بحدود لائقة فى المزاح بين الأعضاء, وعدم التجريح فى أى عضو فى الأكاديمية أو استخدام أسماء أى شخصيات عامة والتشهير بها.
الزهراء
مشرفة قسم النقد الفنى و المقالات
Real Name: سليمة مشري
Favorite Quote: الشكوى انحناء و أنا نبض عروقي الكبرياء ...
فالشكوى لغير الله مذلة
verification: ID verified and trusted writer
مكان: بلد الأحرار

إنـهـا الـحــرب إذا

مشاركة بواسطة الزهراء »

كان حساسا، مرهف المشاعر ، يحب مجالسة الأدباء و الشعراء و لذلك كان يعقد الكثير منها في مجلسه ..كان ذلك الأمير الحائر ..و ذات مرة و هو في مجلسه يفكر بعمق ...فإذا بأحدهم يقطع حبل أفكاره و يدخل إليه مسرعا ...إنه المهاجر راجعا من رحلته الطويلة ، ذلك الفتى المقدام الذي يحب السفر و الاكتشاف ، لذلك خرج في رحلة طويلة و هاهو يعود مرة أخرى و ما إن رآه الأمير الحائر حتى قام من كرسيه و ذهب إليه و عانقه بعد ذلك الفراق الذي دام سنوات ، لكن المهاجر لم يكن كعادته بل بدت على وجهه علامات تدل أن هناك أخبار سيئة ...
جلس المهاجر و هو مازال كظيم الوجه ..أما الأمير الحائر فقد مل من صمته و قال: ما بك أيها المهاجر بعد طول غياب تعود لنا بهذه الحالة ما خطبك؟
يقوم المهاجر و يلف في أنحاء المجلس و هو يقول: كارثة أيها الأمير الحائر ..لم نحسب لها حساب ..هناك من يهدد مملكتنا ، يريدون إزالتها ، طمسها و استبدالها بأخرى ...إنهم جموع كبيرة حشدت و ما علينا إلا أن نستعد للقائهم ...
هنا يدخل قائد القوات العسكرية ابن مصر الذي طالما كان ينتظر هذه الفرصة و كان يعد جيشه لها منذ قدومه للمملكة و يقول : أبشر أيها الأمير لقد حانت تلك الساعة التي طالما جهزنا أنفسنا من اجلها ، إنها ساعة الفصل ...
يمشي الأمير الحائر و قد ازدادت حيرته ثم يقول: إذا هي الحرب قد أعلنت ...
المهاجر: نعم ..و لا أعرف هل سيكون النصر حليفنا ..
يتبع...

يا ريت في حد يجاوب...........
جوا العين و ساكنة القلب
نحبك يا بلادي
......................
صورة
الأمير الحائر
مشرف قسم الروايات
Real Name: وليد توفيق
Favorite Quote: و تبقى الكلمات...

Re: إنـهـا الـحــرب إذا

مشاركة بواسطة الأمير الحائر »

ايه المفاجآت الجميلة دى يازهراء..صورة

بجد فرحت جدا بالمشاركة الجميلة دى اللى بتدل على حبك للأكاديمية ومعرفتك بيها لينا كأعضاء..حتى عارفة كل واحد ماسك وزارة ايه وعارفة المسؤول العسكرى كمان صورة وأحلى حاجة حسيت بحبك للموضوع وفهمك لموضوع الأحزاب ده زى ما احنا كنا بدأناه زمان بحب وبتنافس جميل ومرح إنما مش بتشدد أو بتفرقة أبدا زى مافيه ناس ساعات فهمت غلط ...وفكرتينى بالمسرحية اللى كان كاتبها أحمد ( المهاجر ) قبل كده فى قسم المسرحيات..وأكيد أنتى كمان هتدخلى شخصيات الأكاديمية فى عملك بأسلوبك الجميل جدا فى التخيل ده...وياريت طبعا تكتبى النصر حليفنا إحنا زى ما الواقع بيقول! صورة
هتبقى سلسلة جميلة بجد يا زهراء...وياريت تكمليها بسرعة إن شاء الله صورةصورة
ثمة أسماء و ألقاب تبقى..بقاء الأرض..بقاء السماء..و بقاء الكلمات...
ثمة أشياء تتعلق حياتها بأماكنها..بتوابيت مغلقة تخشى الإبتعاد عنها...
رغم أن الحياة..قد تكمن فى هذا البعد...

.....

...:: و تبقى الكلمات ::...

...... صفحتى فى الأكاديمية ......
الزهراء
فالشكوى لغير الله مذلة

مشاركة بواسطة الزهراء »

الأمير الحائر كتب:ايه المفاجآت الجميلة دى يازهراء..صورة

بجد فرحت جدا بالمشاركة الجميلة دى اللى بتدل على حبك للأكاديمية ومعرفتك بيها لينا كأعضاء..حتى عارفة كل واحد ماسك وزارة ايه وعارفة المسؤول العسكرى كمان صورة وأحلى حاجة حسيت بحبك للموضوع وفهمك لموضوع الأحزاب ده زى ما احنا كنا بدأناه زمان بحب وبتنافس جميل ومرح إنما مش بتشدد أو بتفرقة أبدا زى مافيه ناس ساعات فهمت غلط ...وفكرتينى بالمسرحية اللى كان كاتبها أحمد ( المهاجر ) قبل كده فى قسم المسرحيات..وأكيد أنتى كمان هتدخلى شخصيات الأكاديمية فى عملك بأسلوبك الجميل جدا فى التخيل ده...وياريت طبعا تكتبى النصر حليفنا إحنا زى ما الواقع بيقول! صورة
هتبقى سلسلة جميلة بجد يا زهراء...وياريت تكمليها بسرعة إن شاء الله صورةصورة

ازيك يا وليد ،بقيت بتغيب علينا كتير...بس أهو أنا ما نستكش ...صورة
بجد سعيدة بردك و اعجابك بالموضوع اللي أنا كنت مترددة إني أطرحو لأني لس داخلة جديد و يعني ..مش عارفة رد الفعل .صورة
و صحيح أنا بحب الأكادمية دي و بحب كل عضو فيها و قريتلكم عشان كده عرفت بموضوع الأحزاب و المنافسة...الشريفة ...طبعا بس ما اطلعتش على مسرحية المهاجر إلا لما نبهتني ليها ، باشكرك .صورة
بس انا شايفة انو المنافسة نايمة شويا الايام دول في مشروع الالف قصة ...ولا خلاص بعتو القضية صورة
اخيرا أنا باستنا رد الحزب المعارض على اعلان الحرب اللي على أساسو حكمل السلسلة....صورة
مستنية المفاجأة منك....
بس أكيد النصر لينا...و لا ايه صورة
جوا العين و ساكنة القلب
نحبك يا بلادي
......................
صورة
تنهيدة
مشرفة قسم أدب الأطفال
Real Name: نهاد نعمان
Favorite Quote: لوسرقت منا الأيام قلباً معطاء بسام لن نستسلم للآلام ...لن نستسلم للألام .....
مكان: بنت مصر

مشاركة بواسطة تنهيدة »

صورةفكرة هايلة يازهراء حقيقى عجبتنى جداااا بجد حسيت انى بقرأ قصة جميلة بأسلوب رائع ...أستخدمتى فكرة الأحزاب فى الأكاديمية بشكل أدبى متميز...وبجد أنا سعيدة جدااااا بتفاعلك الرائع معانا ..وبحبك الواضح لفكرة الأكاديمية ...
بس بسم الله ماشاء الله درسه كويس جدا الحزب المعادى ..وده طبعا حيفدنا عشان نقدر نحاربهم لان احسن شىء اننا نكونوا عارفينا نقاط القوة والضعف عندهم ...وطبعا يازهراء النصر حليفنا احنا وخصوصا بعد فكرتك الجميلةصورة...ومتقلقيش موضوع الألف قصة متوقف مؤقتا..لكن أكيد حيرجع وبقوة ...وطبعا زى ما أنتى عارفة حزبنا مسيطر على المكان كله....صورة
بحيكِ جداااا يازهراء واتمنى انك تكمليها بسرعة جدااا فى أقرب وقتصورةصورةصورة
صورة
المهاجر
مشرف قسم المقالات و النقد الفنى
Real Name: أحمد جمال الدين أحمد
Favorite Quote: دائما إفعل ما تحب ان يراك الناس عليه
دائماً لا تفعل ما يحب الناس ان يروك عليه
مكان: مصر
اتصال:

مشاركة بواسطة المهاجر »

كم هو رائع موضوعك زهراء وتلك الروح المحبة للمكان الذى تقطن فيه ولكن بعيداً عن موضوعك انا الحرب إذا

انتم بهذه الطريقة تشعلون النيران مرة اخرى وهذه المرة سنضرب بلا هوادة وانتظرونى بعد انفلونزا الطيور

سى يو اجين
الزهراء
فالشكوى لغير الله مذلة

مشاركة بواسطة الزهراء »

تنهيدة كتب:صورةفكرة هايلة يازهراء حقيقى عجبتنى جداااا بجد حسيت انى بقرأ قصة جميلة بأسلوب رائع ...أستخدمتى فكرة الأحزاب فى الأكاديمية بشكل أدبى متميز...وبجد أنا سعيدة جدااااا بتفاعلك الرائع معانا ..وبحبك الواضح لفكرة الأكاديمية ...
بس بسم الله ماشاء الله درسه كويس جدا الحزب المعادى ..وده طبعا حيفدنا عشان نقدر نحاربهم لان احسن شىء اننا نكونوا عارفينا نقاط القوة والضعف عندهم ...وطبعا يازهراء النصر حليفنا احنا وخصوصا بعد فكرتك الجميلةصورة...ومتقلقيش موضوع الألف قصة متوقف مؤقتا..لكن أكيد حيرجع وبقوة ...وطبعا زى ما أنتى عارفة حزبنا مسيطر على المكان كله....صورة
بحيكِ جداااا يازهراء واتمنى انك تكمليها بسرعة جدااا فى أقرب وقتصورةصورةصورة

باشكرك يا تنهيدة على متابعتك للموضوع و على رأيك فيه صورة
بس المنافسة لازم ترجع تاني و عشان كدة انا بدأت بدراسة أعضاء الحزب المعارض بنقاط الضعف و القوة ..و اخر المستجدات يا تنهيدة بتقول انو في محاولة منهم بزرع جواسيس ما بنا يا ريت تاخدي حذرك ....صورة

باستنا عودتك لمشروع الألف قصة مع كل العضوااات الكريمات ... و طبعا سيطرتنا واضحة مش محتاجة كلام ..و النصر حليفنا صورة
جوا العين و ساكنة القلب
نحبك يا بلادي
......................
صورة
الزهراء
فالشكوى لغير الله مذلة

مشاركة بواسطة الزهراء »

المهـــــاجر كتب:كم هو رائع موضوعك زهراء وتلك الروح المحبة للمكان الذى تقطن فيه ولكن بعيداً عن موضوعك انا الحرب إذا

انتم بهذه الطريقة تشعلون النيران مرة اخرى وهذه المرة سنضرب بلا هوادة وانتظرونى بعد انفلونزا الطيور

سى يو اجين

شكرا لك على إطرائك الذي أدخل السرور إلى قلبي و بعيدا عن رأيك الجميل في الموضوع

فإن الحرب قادمة و لا مفر منها فاستعدوا للمواجهة و لكن انتو فعلا صعبانين عليا للهزيمة النكراء التي تنتظركم بس ح تعملو ايه نصيبكم تواجهوا أعظم قوة في العالم ...
جوا العين و ساكنة القلب
نحبك يا بلادي
......................
صورة
Ghadat2009
مشرفة قسم الكتابة
Real Name: غادة يسري
Favorite Quote: كن جميلا ..... ترى الوجود جميلا :)
مكان: مصر الجميلة

مشاركة بواسطة Ghadat2009 »

إنها الحرب إذا ؟؟ صورة

فكرة شريرة يا زهراء ! بس حلوة و مرحة .... بشرط إنك تكوني معنا قلبا و قالبا طبعا صورة

و طبعا واضح إن المحرّك الأساسي ليكي في كتابة الموضوع هو حبّك الواضح للمكان الجميل ده و رغبتك في دب روح الحماس الممتع في الجميع للدخول في منافسات بديعة ..... هدف رائع جدا ...باحييكي عليه صورة

بس ...لازم الأحداث تكون واقعية طبعا ... ( يعني في صالح حزبنا الطيّب ) صورة

و أي حد يحاول يضغط عليكي ....متخافيش .... احنا هنتصرف صورة

صورة تمنياتي بالتوفيق في مهمتك الخطيرة صورة
صورة

.
.
.
[highlight=#ffff40]*** لــزيارة صــفـــحـــتــي *** [/highlight]
الزهراء
فالشكوى لغير الله مذلة

مشاركة بواسطة الزهراء »

Ghadat2009 كتب:إنها الحرب إذا ؟؟ صورة

فكرة شريرة يا زهراء ! بس حلوة و مرحة .... بشرط إنك تكوني معنا قلبا و قالبا طبعا صورة

و طبعا واضح إن المحرّك الأساسي ليكي في كتابة الموضوع هو حبّك الواضح للمكان الجميل ده و رغبتك في دب روح الحماس الممتع في الجميع للدخول في منافسات بديعة ..... هدف رائع جدا ...باحييكي عليه صورة

بس ...لازم الأحداث تكون واقعية طبعا ... ( يعني في صالح حزبنا الطيّب ) صورة

و أي حد يحاول يضغط عليكي ....متخافيش .... احنا هنتصرف صورة

صورة تمنياتي بالتوفيق في مهمتك الخطيرة صورة

اهلا بيكي يا غادة نورتي ، بجد نفسي درجة الحماس تعلى و نشوف مناقشات و منافسات
أنا موقفي واضح من البداية و مش مجال مساومة و ما فيش ظغوط ..لا أنا أحب أقلك إنو في كتير من الحزب المعارض بدأ الشك يدخل لقنعاتهم الوهمية و باين انهم خلاص حيرفعوا الراية البيضة و ممكن تلاقيهم منظمين لحزبنا كجماعة منشقة ..صورة
و ما تخافيش دي الأحداث جد واقعية و مافيهاش أي شك انو أعظم قوة في العالم هي اللي حتكون الكسبانة صورة
و دي مش مهمتي لوحدي لاء كلنا مع بعضنا و ربنا يسهل ...
جوا العين و ساكنة القلب
نحبك يا بلادي
......................
صورة
هبة خميس
أكاديمى نشيط
أكاديمى نشيط
Real Name: هبة محمود خميس
Favorite Quote: قل لي من تعاشر اقل لك من انت فان من يقضي الليل في المستنقع استيقظ صديقا للضفدع

مشاركة بواسطة هبة خميس »

زهراء جميل قوي موضوعك
ماتقلقيش احنا معاكي و دي مهمتنا كلنا
الحرب بدات خلاص صورةصورة
و حزبنا انشاء الله ليه النصر في نتيجة الشهر الخامسصورة
أضف رد جديد

العودة إلى ”ضحكة من القلب...“