تيجى نرجع للطفولة

خطواتك الأولى على درجات الأكاديمية, لتعريف باقى الأعضاء بنفسك عن طريق المواضيع الشخصية والنقاشية المختلفة.

المشرف: تنهيدة

قوانين المنتدى
يمنع تماما وضع البريد الألكترونى أو الموقع الشخصى داخل المواضيع فى هذا القسم أو غيره, يمكنك دائما وضع ذلك فى توقيعك وملفك الشخصى مع التحذير بأن إظهار بريدك الألكترونى فى موقع عام يعرض بريدك الألكترونى للرسائل المزجعة أو محاولات السرقة.
تنهيدة
مشرفة قسم أدب الأطفال
Real Name: نهاد نعمان
Favorite Quote: لوسرقت منا الأيام قلباً معطاء بسام لن نستسلم للآلام ...لن نستسلم للألام .....
verification: ID verified and trusted writer
مكان: بنت مصر

تيجى نرجع للطفولة

مشاركة بواسطة تنهيدة »

أزيكم ياأحلى أعضاء ..أنا جى النهارده وعايز أتكلم معاكم عن أيام الطفولة صورةبما أنى بعتبركم كتاب كبار وبحب أعمالكم جدا فقررت أعمالكم معاملة المشاهير وحسألكم زى مبيسألو دايما المشاهير ازى كنتو بتعيشو طفولتكم ...عيزينا نفتكر مع بعض أيام طفولتنا ..ونحكى لبعض عن الجرايم الا كنا بنعمله زمان صورةونفتكر كمان أحلامنا وأحنا صغيرين يعنى لما كان أقصى أحلامنا لعبة جديدة ..وتحكولنا عن مواقف عمركم مابتنسوها ..وعلقة صغيرة كده من مامتكم ولا بابكم علمتكم حاجة عمركم برضة منستوها ..وتخيالات الطفولة الغريبة عايزين نرجع لأجمل لعبنا واكتر لعبة بنحبها ..وصديق الطفولة ..يعنى من الأخر نفتح دولاب الذكريات ونخرج منه أيام الطفولة ونرجع لأيام حلوة ممكن نرجعة ولو حتى ثوانى وأحنا بنتكلم عليها مع بعض ...انا حروح دلوقت افتكر ذكرياتى الجميلة وأرجع تانى عشان اشوف طفولة أحلى أعضاء فى أحلى أكاديمية صورة
صورة
ابن مصر
أكاديمى نشيط
أكاديمى نشيط

Re: تيجى نرجع للطفولة

مشاركة بواسطة ابن مصر »

بصراحة يا تنهيدة انا عجبتنى اللعبة دى جدا و بحيكى عليها جدا لانى بجد بحب افتكر ايام الطفولة لانها كانت اجمل ايام حياتى و بتفكرنى ببرنامج دارك
انا كانت طفولتى شقية جدا و كنت بلعب العاب مشاكسة جدا ده كان فى فترة الابتدائى طبعا كان اساسى كرة القدم و السبع طوبات و البلاد فاكرة الالعاب دى كانت جميلة جدا
لكن انا كان اكتر حاجة بعملها كنت بعمل مقالب و كانت على طول مقالب مزعجة جدا و منها انى كان عندى جار كنت بكره جدا و كان على طول بيزعق لينا و كان مربيلى انا و اطفال العمارة الرعب فكنا كل شوية نعمل فيه مقلب و كانت مقالب .. مقالب يعنى ما ينفعش حد يعملها يعنى كنا نملى كياس رمل انا و اصحابى فى العمارة و نيجى فى الباب و نضربها فطبعا الكيس يتقطع و تقع منه الرملة و كان طبعا كان يطلع يزعق و فى مرة لن انساها كان فى العيد و كان جارنا ده يعيش فى الدور الار ضى فرحنا مجمعين مجموعة من الصواريخ و ربطناها فى بعض و ولعنا فيها و رميناها فى بلكونة جارنا و فرقعت و فوجئنا بجارنا طالع يجرى و رانا بعصاية مش عصاية شومة و احنا نجرى و بجد كان يوم لن انساه فبجد كانت زكريات جميلة اما فترة الاعدادى فكنت على طول بهرب من المدرسة و اروح العب بلاى ستيشن و لعبة كانت مشهورة جدا هيا رد الرت و طبعا فى ثنوى كان نفس الموضوع الى جانب البلياردو الى جانب طبعا البنت الجميلة الى كنت على طول اقابلها و ازوغ مخصوص علشان اقابلها و نروح نادى البلياردو كانت ايام فشل فشل يعنى و الله يا نتهيدة فكرتينى بايام جميلة جدا و اول بنت حبتها كنت فى تالتة ابتدائى و كانت جميلة جدا بس كانت ديانتها مختلفة و كانت اكبر منى بسنة بس كانت ملاك و كانت جارتى و كنت احب جدا اروح العب مع اخوها علشان اشوفها
دوشتك صح بس بجد احيك جدا على هذا الوضوع
ابن مصر
على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء
أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء
بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب
وبحبها وهي مرمية جريحة حرب
بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء
واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء
----------------------------------------
يالا يا مصرى نشترى المنتج المصرى
--------------------------------

صورة
تنهيدة
مشرفة قسم أدب الأطفال
Favorite Quote: لوسرقت منا الأيام قلباً معطاء بسام لن نستسلم للآلام ...لن نستسلم للألام .....

مشاركة بواسطة تنهيدة »

طفولة سعيدة يامحمد جداا صورةتعرف أنا فعلا كنت بتفرج يوم ما كتبت الموضوع على برنامج دارك وأفتكرت وقتها أيام طفولتى ولآنى بحب الأكاديمية وأعضاءه حبيت أتعرف على طفولة كتاب المستقبل ..بس تعرف حرام عليك الا كنت بتعمله فى الراجل الغلبان ده انت وأصحابك فى الشارع صواريخ وأكياس رمل ومش عايزينة يجرى وراكم بشومة والهى ده شوية ..بس تعرف واللهى مافى أحلى من الأيام دهصورة بس حلو اوى موضوع البلاى ستيشن والبلياردوا والتزويغ من المدرسة مع الجو أعترافات خطيرة صورة بس معقولة كنت بتحب من وانت فى تالت أبتدائى صورةدا أيه الرومانسية الجامدة ده ...واللهى يامحمد طفولتك جميلة وبجد تحس انها مليانة بالمواقف الأ متتنسياش ..بحيك جدا يامحمد وبجد ولا دوشتنى ولا حاجة بالعكس أنا كان نفسى تحكلنا عن شوية مقالب كمان من مقالبك الجامدة جداااااااصورة...بتمنالك ان أيامك الجاية تكون جميلة زى أيام الطفولة صورة
صورة
لوسفير
أكاديمى نشيط
أكاديمى نشيط
Favorite Quote: لا حياة بدون يأس ولا يأس بدون حياة (وعجبى)

مشاركة بواسطة لوسفير »

والله يتنهيده الفكره حلوه......لكن عندى الكثير لاقوله حيال هذا الموضوع هنال الكثير من الذكريات ....لكننى سوف اقول شئ منها ......عندما كان عندى13 سنه احضرت ثعبان الى البيت كنت اربيه دون ان يعلم ما فى المنزل لكن كل شئ وله نهايه اتقفشت طبعا.......على فكره لا تند هشوا .........فانا احب جميع الحيوانات وربيت الكثير والاغرب من الثعابين ....على العموم كانت وقعتى مطينه واترنيت علقه ذى الفل ...لكننى لم استطيع ان اغير حتى الان العاده لكن خلاص زمن العلقه راح .....الوقتى الواحد كبر وعقل لكننى ايضا مذلت اربى الكثير من الحيوانات...وشكرا يا تنهيده على هذا الموضوع الجميل الى فكرنى بالعلقه
تنهيدة
مشرفة قسم أدب الأطفال

مشاركة بواسطة تنهيدة »

طفولة مرعبة شوية ياأسلام لكن أكيد كانت ممتعة جدااااااا أنا طبعا بترعب من أقل الحشرات مش كمان الحيوانات الا أتكلمت عليه لكن الظاهر أنك فعلا بتحب الحيوانات جدااا أسفه ياأسلام أنى فكرتك بالعلقة ..والظاهر ان طفولتك مع الحيوانات تحتاج لمذاكرات لوحده ..بشكرك لمشاركتك وبتمنالك التوفيق دايما بس من غير حيوانات صورة
صورة
لوسفير
أكاديمى نشيط
أكاديمى نشيط

مشاركة بواسطة لوسفير »

ماشى يتنهيده ......لكن احس انكى لا تحبين الحيوانات ....لعلمك بدون تجريح فى احد......انا افضل الحيوانات عن الاناس.....احس انهم الصوره النقيه لهذا العالم...وشكرا
تنهيدة
مشرفة قسم أدب الأطفال

مشاركة بواسطة تنهيدة »

لوسفير كتب:ماشى يتنهيده ......لكن احس انكى لا تحبين الحيوانات ....لعلمك بدون تجريح فى احد......انا افضل الحيوانات عن الاناس.....احس انهم الصوره النقيه لهذا العالم...وشكرا

أنا عمرى مكرهت الحيوانات بالعكس أنا دايما بتعاطف مع الحيوانات لانى بحس انها مش بتعرف تعبر عن الامه ..لكن أنا بخاف منها ..أكيد تفرق ..لكن معتقدتش أبدا ان الحيوانات أفضل من الأنسان ..لان ربنا خلقنا عشان نكون افضل من الحيوانات مش الحيوانات هى الا افضل مننا ..وأعتقد أن مش كل الحيوانات بريئة فى كتير من الحيوانات مفترسة وكتير برضه منه غداره ..بشكرك ياأسلام وأحترم رأيك مع أختلافى الشديد معهصورة
صورة
لوسفير
أكاديمى نشيط
أكاديمى نشيط

مشاركة بواسطة لوسفير »

لا اريد ان اطول الحديث لكننى سوف انشر سلسله اسمها(Animalia) وسوف تكون عن اساطير الحيوانات فى العالم....اتمنى ان تشاهديه سوف انشره بعد قليل على المنتدى على اجزاء
هبة الله محمد
مشرفة قسم أخبار الأدب
Favorite Quote: الجحيم هو الآخرين.

مشاركة بواسطة هبة الله محمد »

طفولة مرعبة مليئة بالكوارث..أعتقد أن أبي قد علمني القراءة فقط للحد من نشاطي الأجرامي على سبيل المثال مرة اقترحت على شلتي- بما أنني كنت الزعيمة- أن نضع قفصا خشبيا أمام المترو عند تحركه لنرى إن كان سينقلب أم لا!!!..وأغمضنا عيوننا وسددنا آذانا في انتظار الكارثة ولحسن الحظ عبر المترو ببطء شديد لأنه كان قد خرج من المحطة لتوه وأستطاع ازاحة القفص بعيدا.
كارثة أخرى قمت فيها بدور الطبيب ووزعت على أولاد خالتي دواءا حقيقيا وكانت النتيجة ليلة مرعبة قضيناها في غسيل المعدة،وكان سبب اكتشاف الكارثة أن ابن خالتي الصغير لم يستطع ابتلاع الدواء وتوقف في حلقه فذهب لأمه ليخبرها، لولا كده كنا كلنا بالسلامة..
كارثة أخرى قمت بتدبير اقتحام لشقتنا القديمة بعد ان طلبت من أحد أفراد الشلة الدخول من شباك المطبخ الذي كان مفتوحا، ولما فشلت الخطة الأولى قمت بتدبير خطة أخرى ناجحة لكسر باب الشقة ونجحت هذه الخطة فيما عدا أن أهلنا أصيبوا بالفزع لأنهم اعتقدوا أن السقف قد أنهار على رؤوسهم..غريبة أنا مش فاهمة اتخضوا ليه!!!
الغريب أن أفراد شلتي وكانوا كلهم ولاد ما عدا بنت واحدة كانوا بيسمعوا كلامي جدا يعني لو قلتهم أرموا نفسكم في البحر كانوا هيعملوا

طبعا فيه كوارث ثانية كثير..بس الحمد لله عدت على خير..

شكرا يا تنهيدة على الموضوع اللي فكرنا بالذي مضىصورة
صورة
تنهيدة
مشرفة قسم أدب الأطفال

مشاركة بواسطة تنهيدة »

هبة الله محمد كتب:طفولة مرعبة مليئة بالكوارث..أعتقد أن أبي قد علمني القراءة فقط للحد من نشاطي الأجرامي على سبيل المثال مرة اقترحت على شلتي- بما أنني كنت الزعيمة- أن نضع قفصا خشبيا أمام المترو عند تحركه لنرى إن كان سينقلب أم لا!!!..وأغمضنا عيوننا وسددنا آذانا في انتظار الكارثة ولحسن الحظ عبر المترو ببطء شديد لأنه كان قد خرج من المحطة لتوه وأستطاع ازاحة القفص بعيدا.
كارثة أخرى قمت فيها بدور الطبيب ووزعت على أولاد خالتي دواءا حقيقيا وكانت النتيجة ليلة مرعبة قضيناها في غسيل المعدة،وكان سبب اكتشاف الكارثة أن ابن خالتي الصغير لم يستطع ابتلاع الدواء وتوقف في حلقه فذهب لأمه ليخبرها، لولا كده كنا كلنا بالسلامة..
كارثة أخرى قمت بتدبير اقتحام لشقتنا القديمة بعد ان طلبت من أحد أفراد الشلة الدخول من شباك المطبخ الذي كان مفتوحا، ولما فشلت الخطة الأولى قمت بتدبير خطة أخرى ناجحة لكسر باب الشقة ونجحت هذه الخطة فيما عدا أن أهلنا أصيبوا بالفزع لأنهم اعتقدوا أن السقف قد أنهار على رؤوسهم..غريبة أنا مش فاهمة اتخضوا ليه!!!
الغريب أن أفراد شلتي وكانوا كلهم ولاد ما عدا بنت واحدة كانوا بيسمعوا كلامي جدا يعني لو قلتهم أرموا نفسكم في البحر كانوا هيعملوا

طبعا فيه كوارث ثانية كثير..بس الحمد لله عدت على خير..

شكرا يا تنهيدة على الموضوع اللي فكرنا بالذي مضىصورة

أيه كل دا ياهبه بصراحة طفولة أجرامية بس أجمل حاجة ان والدك يعرف أهمية القراءة وأستخدمها عشان متكسرلهمش البيت ولا تعمليه عليه انتى وشلتك سطو مسلح صورة..بس الظاهر القراءة أتت ثمارها وجعلتك قارئة وكاتبة مميازة...بس واللهى ياهبه كويس ان محدش مات لما عملتى دكتورة ...وكويس كمان أن الترام عدى بسلام ..بس وصلت انك تقتحمى شقتكم دا أيه التفكير الأجرامى دا صورةوأنا أقول بتحب الكتابات الا فيه رعب وخيال ليه ..لان شكلك وانتى طفلة كان خيالك واسع جداااا .....
أنا الا بشكرك ياهبه لانك شاركتينا معاكى فى طفولتك الجميلة ..وبتمنالك حياة سعيدة وموفقة دايما ...صورةصورةبدون أجرامصورة
صورة
أضف رد جديد

العودة إلى ”من أنت...؟“