ألف قصة قصيرة فى موضوع واحد ! فكرة حصرية لأكاديميتنا

المشرفون: Ghadat2009،نبضة...

أضف رد جديد
تنهيدة
مشرفة قسم أدب الأطفال
Real Name: نهاد نعمان
Favorite Quote: لوسرقت منا الأيام قلباً معطاء بسام لن نستسلم للآلام ...لن نستسلم للألام .....
verification: ID verified and trusted writer
مكان: بنت مصر

Re: ألف قصة قصيرة فى موضوع واحد ! فكرة حصرية لأكاديميتنا

مشاركة بواسطة تنهيدة »

صرخة
كل ماحولها يدعو لليأس لا مكان لاوطن ..كل ماحولها أصبح دمارا لا مجال لفرحة ..البسمة ضاعت ملامحها ..الأرض تمتلئ حولها بجثث كثيرة لا تعرف من فيهما أبنها أو زوجها فكلهما شهداء كستهما الدماء ...أطلقت صرخة قوية لتهزه بها العالم ولكن العالم لم ينتبه اليه ..وضلت تصرخ حتى ضاع صوتها ولم تقدر حتى على الصراخ..
المهاجر
مشرف قسم المقالات و النقد الفنى
Real Name: أحمد جمال الدين أحمد
Favorite Quote: دائما إفعل ما تحب ان يراك الناس عليه
دائماً لا تفعل ما يحب الناس ان يروك عليه
مكان: مصر
اتصال:

مشاركة بواسطة المهاجر »

غزة و القمة العربية
اجتمع الرؤساء ، واختلفوا ، فأنفضوا ، فكان حالهم كالاسود القوية التى تنهش لحم الحمل البرئ

هبة باعتك يا تنهيدة ومشيت وما كملتش حرب عشان شافت عدم تكافوا المنافسة وانعدامها صورةصورة واعترفت ودا دليلى على اعترافها بالخسارة
هبة الله محمد كتب:الظاهر إن إحنا هنتغلب فعلا.

المهاجر
اتصال:

مشاركة بواسطة المهاجر »

وحيداً
ولد شبل الاسد وتركه ابوه ليواجه الحياة ، ولكنه فوجئ بمجموعة من الضباع تلتف حوله ، صرخ يا أهلى ، ولكنه نظر على جوانبه فلم يجد احد فصرخ ، تركونى وحيداً

ها يا تنهيدة مصممة ان لسة بدرى برضه ولا ايه قولى اقر واعترف بس بجد احييك انك لسة صابرة ومصممة على الاستمرار لحد دلوقتى هبة طفشت من اولها
تنهيدة
مشرفة قسم أدب الأطفال
Favorite Quote: لوسرقت منا الأيام قلباً معطاء بسام لن نستسلم للآلام ...لن نستسلم للألام .....

مشاركة بواسطة تنهيدة »

كلمات
من أنت هل أنت حقا حبيبى ..وكيف تكون حبييى وانت لم تسمعنى كلمات العشق ...مللت من صمتك ..فأنت صنما لايتحرك ..تقول لى ان الكلمات ليس لها قيمة المهم القلب ..وكيف أعرف مافى قلبك بدون كلمات تترجم مشاعرك ...أسمعنى كلمات الهوى أريد أن أسمعها ..أريد أن أعرف أنك حقا حبا فى حياتى....
يعنى أية مفيش منافسة ياحاج أحمد امال أنا أبقه أيه ماأنا بحاول أكتب كل الأفكار الاعندى لكن أنت مشاء الله على فكرة ده حسد ...بس يارب يجيب نتيجة على فكرة ياأحمد عجبانى فكرة كيوبيد جميلة ..وهبة كمان كتبة قصتين حلوين جدا بس ياريت ياهبة تحاولى معايا عشان أنا خلاص أحمد مش مدينى فرصة صورة
آخر تعديل بواسطة تنهيدة في 23 يناير 2009, 3:10 am، تم التعديل مرة واحدة.
صورة
المهاجر
اتصال:

مشاركة بواسطة المهاجر »

حكاية حزبين
فى احد الاكاديميات ، وجد حزبين ووجدت بينهم المنافسة ، ووصلت اوجها مع احد المواضيع ، ولما احتدمت المنافسة قالوا فى صوت واحد ، نحن كالبنيان المرصوص

دى حاجة بقى نلطف بيها الجو شوية صورةصورة
الأمير الحائر
مشرف قسم الروايات
Real Name: وليد توفيق
Favorite Quote: و تبقى الكلمات...

مشاركة بواسطة الأمير الحائر »

غروب

أطل القمر خجلا من مكمنه..فتلألت النجوم فى السماء فرحة..لكن القمر الحزين كان يلفظ أنفاسه الأخيرة هذه الليلة..فتلاشى نوره شيئا فشيئا حتى اختفى...لتبكى النجوم على غروب القمر...

والله يا تنهيدة أنتى أشجع عضوة فى الحزب لأنك لحد دلوقتى عندك أمل مع إن هبة لسه فاكرة تشارك وكمان رفعت الراية البيضة بعد كام قصة صورة عموما هترتاحوا منى مؤقتا دلوقتى لأن عنيا بجد تعبانى جدا من يومين ودلوقتى زاد التعب ده أوى ومش مستحمل الشاشة خالص...فمضطر أروح أنام...بس ده مش معناه الإستسلام زى هبة يعنى صورة
تصبح على خير يا أحمد وتصبحى على خير يانهاد
صورة
ثمة أسماء و ألقاب تبقى..بقاء الأرض..بقاء السماء..و بقاء الكلمات...
ثمة أشياء تتعلق حياتها بأماكنها..بتوابيت مغلقة تخشى الإبتعاد عنها...
رغم أن الحياة..قد تكمن فى هذا البعد...

.....

...:: و تبقى الكلمات ::...

...... صفحتى فى الأكاديمية ......
لارا
مشرفة قسم إهداء إلى
Real Name: سها محمد حسن
Favorite Quote: من الذكاء ان تكون غبيا بعض الوقت

مشاركة بواسطة لارا »

على فكره ياتنهيده الحكايه كده ظهرت على حقيقيتها. وليد وضع الموضوع فى وقت غير مناسب عارف اننا هنبقى مشغولين فى امتحانات فاستغل الفرصه عشان حزبهم يكسب بس على مين ان شاء الله يوم السبت هكون معاكى ياتنهيده .
بما انى مجربتش حكايه القصه القصيره قبل كده .فطبعا لو كتبت هتتصدموا بس مش مشكله صدمه بسيطه وهتعدى .على فكره انا بمهد كده عشان محدش يتريق علياصورة.
استعدو
كلمه
ظللت ابحث عنها فى جميع الكتب فلم اجد لها معنى ثابت ولا اسم محدد وذللك لانها اسمى من كل المسميات(الحب)
cowards die many times before thier dies
لارا
مشرفة قسم إهداء إلى
Real Name: سها محمد حسن
Favorite Quote: من الذكاء ان تكون غبيا بعض الوقت

مشاركة بواسطة لارا »

سؤال
سألت الحب لماذا تعذبنا؟
قال. ليس انا من اعذبكم ولكن انتم تعذبون انفسكم.
cowards die many times before thier dies
تنهيدة
مشرفة قسم أدب الأطفال

مشاركة بواسطة تنهيدة »

حكاية قلب
قلبى أصبح غير قادر أن يتحمل الآم فقد تحمل جبال , احزان عاد لايقدر على تحمل أحزانا او أفراحا .. تقول لى أنك مختلف عن كل من جراحونى ..حتى لو كان هذا ..فالحب لقلبا مازال ينبض وأنا أعترف أمامك أنا قلبى قد مات...
على فكرة يالار عشان مكنش ظالمة وليد عمل الموضوع بمنتهى طيب النية وقال يجمعنا فى موضوع وأحد لكن لاقيت نفسى وقعت فى أيد من لا يرحم وليد وكمان أحمد ..ومفيش حد جنبى وكلكم سيبنى لوحدى بس انا لسه عندى امل ...بوجودك
بس بصراحة أحمد بيكتب أفكار جميلة ..هو ووليد ..
واللهى ياوليد حقيقى فكرتك دة أكتر من رأئعة وتطويرنا للفكرة وأستثمارا لنجاحة ياريت فى أخر كل أسبوع تختار ياوليد فكرة قصة لأى حد فينا وتخليه يحوله لقصة قصيرة بأحداث ..وده أستثمارا للمشروع وتنشيطا لقسم القصص القصيرة ..ياسلام لو أنا صاحبة الفكرة كنت منعت أحمد الصياد من الدخول خالص بس حلوة أوى يأحمد قصة حكاية حزبين بس خلاص أنا فقد الأمل أن أفكاركم تخلص صورة
صورة
تنهيدة
مشرفة قسم أدب الأطفال

مشاركة بواسطة تنهيدة »

وردة
كانت فرحة لكل من حولة بسمه على شفاه كل من تلاقاه ...كانت نغمه جميلة تعزف أحلى الآلحان ...حوله ظلم الأنسان الى وردة حزينة أخذوا منها عبيرها وحرموها من اوراقها وألقوها أرضا لتداس بالأقدام..
ياجماعة بعيدا عن منافسة الأحزاب بس بجد أنا بكتب القصص ده لانى بجد حبه الفكرة جدا وبجد الفكرة دة خلتنى اكتشف ان عندى افكار كتير ممكن أحوله لحاجة كويسة ..وده طبعا يرجع لصاحب الفكرة وليد ..بشكرك جداصورةصورةصورة
صورة
أضف رد جديد

العودة إلى ”قصص فصحى“