اختبــار نفسي لتعرف نوع شخصيــتك !!

خطواتك الأولى على درجات الأكاديمية, لتعريف باقى الأعضاء بنفسك عن طريق المواضيع الشخصية والنقاشية المختلفة.

المشرف: تنهيدة

قوانين المنتدى
يمنع تماما وضع البريد الألكترونى أو الموقع الشخصى داخل المواضيع فى هذا القسم أو غيره, يمكنك دائما وضع ذلك فى توقيعك وملفك الشخصى مع التحذير بأن إظهار بريدك الألكترونى فى موقع عام يعرض بريدك الألكترونى للرسائل المزجعة أو محاولات السرقة.
Ghadat2009
مشرفة قسم الكتابة
Real Name: غادة يسري
Favorite Quote: كن جميلا ..... ترى الوجود جميلا :)
verification: ID verified and trusted writer
مكان: مصر الجميلة

اختبــار نفسي لتعرف نوع شخصيــتك !!

مشاركة بواسطة Ghadat2009 »

السلام عليكم يا أصدقائي الأعزاء صورة

أعجبني جدا هذا الآختبار ...فهو رائع فعلا ! صورة

لكن أهم شيء يجب التقيد به : الصدق و التفكير جيدا قبل الإجابة ! صورة

ممنوع الغش ! صورة فالإجابة ستحدد شخصيتك أنت صورة

التصحيح و الإجابات بعد تسليم جميع أو معظم الأوراق صورة

بالتوفيق يا ولاد و يا بنات ! صورة

تلقيت إتصالا عاجلا من طائرة توشك أن تقع ,الطائرة تحوي 5 ركاب ومظلة إنقاذ وحيدة -الجو مشحون بالخوف والترقب.. كل الركاب يطلبون مساعدتك كي تختار من يستحق النجاة منهم ...

هذه إستغاثاتهم :

كابتن الطائرة

أنا أب لأربعة أطفال , خامسهم سيأتي بعد شهر , أمهم تحبني بجنون, أسرتي الصغيرة تحتاجني, لا عائل لهم سواي , أرجوك تفهم موقفي .. حاولت إنقاذهم وفشلت.. كل محركات الطائرة تحترق.. كلنا سنموت بعد دقائق. منذ ثلاثة أيام وأنا في الأجواء من بلد لبلد, فقط ساعة وسأكون مع أسرتي .. إنهم ينتظرون هداياي الآن..! أرجوك.. قدّر معنى أن تكون أباً

سيدة حامل :

أنا في الشهر الثامن , شهر وسنكون أثنان..! نحن أثنان بالفعل, تفهّم حالتي.. نحن أثنان..! هذا الجنين ما ذنبه أن يحرم الحياة..؟ وأنا التي أحضنه.. ألا أستحق طوق النجاة هذا.؟ نتعب ونتألم كي نمنحهم الحياة, ولا نمنح نحن هذه الحياة.! أرجوك.. كلهم يبحثون عن حياتهم.. أنا ابحث عن حياة لأثنين !. إخترني

طبيب جراح :

كنت في طريقي لمستشفى لإجراء عملية قلب غدا.. تفهم شعور ذلك المريض الذي ينتظرني.. لا يوجد أحد قادر على إجراء عمليات معقدة كهذه سواي .. فكر في مئات المرضى الذين ينتظرونني .. فكر في عشرات الأطباء الذين سيأخذون مني علم يخدم البشريه. لا تهمني الحياة بقدر ما تهمني حالات المرضى الذين ينتظرونني. ستقوم بعمل عظيم لو اخترتني

مغـترب :

ياااااه, ما أقسى الحياة, تغربت طويلا لأجل لقمة عيش لا تأتي إلا من البعيد, قريتي التي غادرتها منذ عشرين سنه على مقربة مني الآن, كل هذه السنوات لم استطيع أن آتي.. .. ما أصعب من أن تحرم من وطنك.. وعندما يستقبلك هذا الوطن من جديد.. تحرم من الحياه!. على ساعه فقط ! تخيّل بعد ساعه, أنتظر كل هذا الزمن وتحرمني ساعة وحيدة من لقاء أحبتي.. أمي .. أبي.. اخوتي الذي تركتهم صغارا .. وأصدقائي و الأزقة التي ملأتها صراخا يوم كنت صغيرا. أنا منهار صدقني. كل أحلامي بلقائهم ستتبدد إن لم تخترني

طفلة 9 سنوات

أنا صغيرة , كلهم جربوا الحياة طولا وعرضا, وجابوا دهاليزها, أنا في بداية الطريق, أشعر بالأمل وومملوءة بالطموح وبالفرح وبالغد المشرق أنا. ألا أستحق أنا الحياة التي يتشبثون بها!؟ أخترني ولا تحرمني غدي

الآن و بعد أن سمعت نداءتهم وإستغاثاتهم.. من تمنح طوق النجاة الوحيد .. ؟؟؟؟؟؟؟ صورة

الخيار خيارك... قف مع نفسك بصدق.. وقل من ستختار لينجو .. وبعدها رتب البقية حسب إستحقاقهم للحياة من وجهة نظرك .

لا تنظر للإختبار وكأنه إختبار نفسي عابر... لا...

تقمص الدور تماما.. تخيل تلك الإستغاثات وهي تعبرك .. تخيّل صراخهم وتشبثهم بالحياة.. وأنت من ستقرر من ستختار.. ويجب أن تختار إختياراتك ستحدد من أنت.. ؟ وكيف تفكر...؟

هذا اختبار نفسي .............لابد من اختيار من سينجو.........وترتيب البقيه حسب نظرتك لاهمية حياتهم ........... صورة

صورة

.
.
.
[highlight=#ffff40]*** لــزيارة صــفـــحـــتــي *** [/highlight]
ريم
أكاديمى نشيط
أكاديمى نشيط
Favorite Quote: ((إن الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم))
مكان: مصر

Re: اختبــار نفسي لتعرف نوع شخصيــتك !!

مشاركة بواسطة ريم »

راااائع أنا بحب جدا هذا النوع من الاختبارات
لكنه اختبار صعب ... يحتاج إلى تفكير ..صورة
الحقيقة نفسى أنقذهم جميعا ..لكن مافيش وقت للتفكيرصورة
لكن يمكن أنا فكرت في الأول أنقذ الطيار علشان أولاده ميكونوش أيتامصورة
وبعدين قلت مش معقولة أستحمل بكاء الطفلة الصغيرة وأتركها صورة...حرام عليك يا غادة الاختبار صعب صورة..طيب دوري كده وشوفي يمكن تلاقي طوق نجاه ثاني يكون مستخبيصورة
خلاص أمري إلى الله
1_الطبيب(عشان في نجاته نجاة الملايين اللي ممكن يعمل لهم عمليات
2_الحامل(وربنا يقومها بالسلامة)
3_الطيار..عشان هو حاول ينقذ كل الركاب وعنده أولاد وزوجة في انتظاره
4_الطفلة(ولو إنها مش هاينة عليا أسيبها (ممكن أي حد يشيلها معاه في طوق النجاة)
5_المغترب ...
يا دكتورة طمنيني ...في انتظار النتيجةصورة
صورة
ابن مصر
أكاديمى نشيط
أكاديمى نشيط

مشاركة بواسطة ابن مصر »

بجد اختبار لذيذ جدا يا غادة ....ايه الاختبارات الجامدة دى احيك عليها جدا صورة

على فكرة هو الموضوع مش محير ولا حاجة
صورة ... هو فى سترة نجاة واحدة و فى طيار وسيدة حامل و طفلة و مغترب و طبيبصورة

طبعا الحل الوحيد انى ارتدى انا طوق النجاة و انجو بنفسى
صورة

انتى ما لحظتيش انى هختار بينهم ...معناها انى معاهم على نفس الطائرة صحححححححح لذلك افضل ان اجو بنفسى
صورة

او سالقى سترة النجاة و نموت جميعا
صورةيالا هسيبك انتى تختارى حل منهم صورة

و لكنى برده هكتبهم بالترتيب الذى افضله لاولوية النجاة

1- الطفلة

2- المراة الحامل

3- الطيار

4- الطبيب

5- المغترب

و عودا حميد ومنتظر مواضيعك الجديدة و الجميلة
صورةصورة
ابن مصر
على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء
أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء
بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب
وبحبها وهي مرمية جريحة حرب
بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء
واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء
----------------------------------------
يالا يا مصرى نشترى المنتج المصرى
--------------------------------

صورة
Ghadat2009
مشرفة قسم الكتابة

طبعا الإجابات مش دلوقتي ..لازم أشوف أوراق الطلبة الباقيين الأول إن شاء الله

حبيت بس أعلق على اللي بيحصل صورة حسيت إني جننتكو يا ريم و محمد بدليل الحيرة الرائعة اللي حصلت لكم صورة

و باشكرك يا ريم العزيزة على اعجابك بالاختبار صورةو هايل جدا روح المبادرة و الشجاعة اللي عندك عشا تبدئي الاختبار المختلف ده صورة

و محمد ابن مصر العزيز :

أولا باشكرك جدا على كلماتك الجميلة و كلّك ذوق بجد وصورة بحيــييك على المشاركة بالثقة و الشجاعة دي ماشاء اللهصورة
و ثانيا : فكرة حسم الموضوع بأنك تنجو بنفسك ضحكتني فعلا ...لأني ما فكرتش فيها و اعتبرت نفسي معايا أصلا سترة نجاة أو اني خارج الصورة أساسا ! بس مناقشتك مع نفسك ليها طابع كوميدي جميل و في الآخر ضميرك أنّبك و قلت انك ترمي السترة صورة يعني بدل الحيرة ووجع الدماغ !

تمنياتي لكما بالخير و السعادة ....و النتيجة قريبا إن شاء الله صورةصورةصورة
صورة

.
.
.
الزهراء
مشرفة قسم النقد الفنى و المقالات
Real Name: سليمة مشري
Favorite Quote: الشكوى انحناء و أنا نبض عروقي الكبرياء ...
فالشكوى لغير الله مذلة
مكان: بلد الأحرار

مشاركة بواسطة الزهراء »

بجد الموضوع صعب و يحير جداصورة ، موقف لا أحسد عليه و الحقيقة إني فكرت لو أغش على صحابي و أتخلص من مشكلة الحيرة و اللخبطةصورة لكن في الاخر قررت إني أختار و بالمقابل أطلب السماح من زملائي التانيين في الطيارة و انهم يعذروني

-1 المرأة الحامل : فكرت كتير و قلت أختارها مدامها شايلة روح و كدة حنقد اتنين بدل واحد زائد انو الولد لسى ما شافش الدنيا أصلا بس بردو قلت انو لسى ما شفهاش يعني ما تعاقش بيها و الأحسن ما يشوفهاش بس رجعت و قلت يجرب حظو زي ما كلنا جربنا

-2 الطفلة : لسى جاية للدنيا و نفسها تعيش بقى و تكبر
-3 الطبيب : عشان نستفيد من خدماتو و ينقد أرواح تانية
-4 الطيار : حاول ينقدهم و لو على أولادو فالجميع في مين اللي بيستناهم
-5 المغترب : صحيح بقالو زمان ما شفش الأحباب لكن متأسفة في أولويات

في الأخير باشكرك على الموضوع دة و ربنا يسامحك على الموقف اللي حطتينا فيه

سلامصورة
جوا العين و ساكنة القلب
نحبك يا بلادي
......................
صورة
Ghadat2009
مشرفة قسم الكتابة

الزهراء كتب:بجد الموضوع صعب و يحير جداصورة ، موقف لا أحسد عليه و الحقيقة إني فكرت لو أغش على صحابي و أتخلص من مشكلة الحيرة و اللخبطةصورة لكن في الاخر قررت إني أختار و بالمقابل أطلب السماح من زملائي التانيين في الطيارة و انهم يعذروني

-1 المرأة الحامل : فكرت كتير و قلت أختارها مدامها شايلة روح و كدة حنقد اتنين بدل واحد زائد انو الولد لسى ما شافش الدنيا أصلا بس بردو قلت انو لسى ما شفهاش يعني ما تعاقش بيها و الأحسن ما يشوفهاش بس رجعت و قلت يجرب حظو زي ما كلنا جربنا

-2 الطفلة : لسى جاية للدنيا و نفسها تعيش بقى و تكبر
-3 الطبيب : عشان نستفيد من خدماتو و ينقد أرواح تانية
-4 الطيار : حاول ينقدهم و لو على أولادو فالجميع في مين اللي بيستناهم
-5 المغترب : صحيح بقالو زمان ما شفش الأحباب لكن متأسفة في أولويات

في الأخير باشكرك على الموضوع دة و ربنا يسامحك على الموقف اللي حطتينا فيه

سلامصورة

أنا حسيت إني جننتك انتي كمان يا سلمى بالموضوع ده صورة بس باحييكي على انك جاوبتي و تغلبت على الحيرة و أفكار الغش الشريرة صورة

على فكرة ..السبب الأساسي في تعليقي هو حالة الذهول اللي حسيت بيها لما قرأت اختياراتك !!

بصراحة ..ساعات كتير كنت باحس بأنه مش ممكن تتطابق اجابتين في كل الإجابات ...بس أهو حصل : إجاباتك هي بالضبط نفس إجاباتي و بنفس الترتيب !!!

مع إني افتكرت إن شخصياتنا فيها اختلافات كتير ... بس الظاهر ان ده مش صحيح اوي

و برضه مش هاقول الإجابات دلوقتي صورة... نستنى اللي عايز يشترك عشان ماحدّش يقرا الإجابات و يأثر في إجابته صورة

تحياتي لكِ صورةصورةصورة
صورة

.
.
.
تنهيدة
مشرفة قسم أدب الأطفال
Real Name: نهاد نعمان
Favorite Quote: لوسرقت منا الأيام قلباً معطاء بسام لن نستسلم للآلام ...لن نستسلم للألام .....
مكان: بنت مصر

مشاركة بواسطة تنهيدة »

أنا بجد أخر واحدة فى الدنيا تدخلوها الأختبار ده صورة
بجد أنا مش عارفة أختار خااااااااالص مش اقدرة أتخيل نفسى ممكن يكون فى أيدى حياة ناس وموت ناس عذائى الوحيد أنى حاموت معاهم ...
وأصعب شىء بئة الأستغاثات الا قالوها الركاب بجد أثرتنى فوق ماتتخيلى ...الأب الا زوجتة وولاده منتظرينة
تخيلت ولاده وهم منتظرينة ..أفتكرت نفسى وأنا صغيرة وأدا أيه كنت بستنى رجوع والدى من السفر بمنتهى اللهفة ولحد الأن بستنى رجوعة بفرحة حتى وهو جاى من الشغل مابالك بئة لم يكون بقالوا فترة غايب ...لالا بجد يستحق النجاة صورة
والأم الحامل الا بتتمنى تكون السبب فى خروج مولدة للحياة والا عايزة تعيش من أجله...أكيد تستحق ان تنجو بطفلها صورة
والطبيب الذى سيساعد الكثير من المرضى فى النجاة وحيكون السبب فى تعليم أطباء كتير حيكونوا السبب فى علاج عدد أكبر من المرضى ...طبعا يستحق النجاة صورة
المغترب الا متشوق للقاء وطنة والا أمانية كلها حتتحطم معاه أذا لم ينجوا يستحق الأختيار صورة
الطفلة الا شفت فيه اختى الصغيرة والا من حقها تعيش بكرة وتتمتع بحياة منتظراها دى أكيد تستحق النجاة والا طبعا قلبى بيخترها قبل عقلى .... صورة
حيرة كبيرة اوى لكن الوقت حينتهى ومش حنقدر ننقذ ...انا بفكر ارمى نفسى من الطيارة وأخلص صورة
بما أنه أختبار ولازم نجاوب عليه فأنا حختار وأنا مش راضية عن نفسى خااالص
1ـ الطفلة
2ـالطيار
3ـ المرأة الحامل
4ـ الطبيب
5ـ المغترب
بشكرك ياصدقتى العزيزة على أختباراتك الا دايما بتبن شخصياتنا قدام نفسنا يعنى الأختبار ده حسسنى بجد بمنتهى الحيرة وانى مش عارفة اخد قرار ...مش عارفة يمكن حسيت كدا لان الموقف فعلا صعبصورة
بفكرك ياغادة انك لازم تختبرى نفسك أنت كمان بصراحة أنا عايزة ادبسك فى الأختبار الصعب ده متشوقة اشوفك حتتصرفى أزاى صورة
بتمنالك دوام التوفيق ياصديقتى الجميلة صورةصورةصورة
صورة
المهاجر
مشرف قسم المقالات و النقد الفنى
Real Name: أحمد جمال الدين أحمد
Favorite Quote: دائما إفعل ما تحب ان يراك الناس عليه
دائماً لا تفعل ما يحب الناس ان يروك عليه
مكان: مصر
اتصال:

مشاركة بواسطة المهاجر »

ايه دا أنا جيت فى أخر السهرة اللهم صلى على النبى طبعاً أنا هختار ............................................................... نفسى

احم ثوانى بس اصل زورت ....طبعا ابقى انانى لو اخترت نفسى هو انا عايز ايه من الدنيا اياكش تولع دا الواحد هيموت شهيد بس يالله بقى طالما هختار يبقى هختار

1- الطفلة
2- الأم الحامل
3- الطيار
4- المغترب
5- الطبيب

وسمعونى اغنية اودعك ......
Ghadat2009
مشرفة قسم الكتابة

مش ممكن يا نهاد تعليقك انتي و أحمد كارثة بجد صورة

يعني كنت هتعملي زي محمد و ترمي نفسك ؟ طيب ما الباقيين يمكن ينخانقوا على طوق النجاة و كلهم يموتوا في الآخر ! و بعدين ده خيال ! يعني الحيرة الرهيبة بتاعتك فكرتني لما شفت الاختبار ده أول مرة ...بصراحة قعدت كتير أفكر بس الغريبة زي ماقلت لزهراء إن الترتيب بتاعي كله متطابق مع ترتيبها تماما ! أصل الأم الحامل تحسي لو أنقذتيها انك بتنقذي روحين منهم روح لسة أصلا ما شافتش الدنيا و روح تانية تعبانة و غلبانة أصلا ... و يمكن خيالي واسع شويتين ..و كنت شفت فيلم زمان عن طائرة بتنفجر في الجو و فيها راكبة نزلت بالكرسي بتاعها زي ما هي في وسط أحراش و أشجار كثيفة ...فتخيلت لو بدأت بالأم الحامل إن الباقيين هينزلو بالكرسي بتاعهم زي ما هم و يعرفو يتعاملو مع الموقف بعكس الأم الحامل و الطفلة الى حد ما ! و بعديها الترتيب بقى سهل ...لأن فيه أمل في خيالي ان كلهم هيعيشوا إن شاء الله صورة إيه رأيك في الجنان الرسمي ده ؟ صورة

أما أحمد الشرير اللي هيختار نفسه ...فالحمد لله إن ضميرك خلاك تزور و تبقى شهيد صورة ..بس كلماتك كلها خلت الموقف يقلب كوميدي خالص ... و لعلمك مش هنسمعك أغنية بودعك لسبب بسيط : إني أعتقد إن اللي بيختار طوق النجاة هو أصلا خارج الموقفصورة ...أو يمكن لابس الطوق الخاص بيه ...أو بيتعامل معاهم من طيارة تانية معدية من جنبهم صورة

تحياتي ليكم ...و النتيجة هتتعلق قريب إن شاء الله صورةصورةصورة
صورة

.
.
.
محمد محمود
مشرف قسم الأشعار
Real Name: محمد محمود حسن
Favorite Quote: إلهــــي لا تعذبني فإني
مقر ٌ بالذي قد كان مني
مكان: الإسكندرية
اتصال:

مشاركة بواسطة محمد محمود »

ربنا يكفينا شر الكوارث
والله يا غادة اختبار غاية في الصعوبة من الناحية الإنسانية لأن الواحد ميستحملش يشوف غيره في ضيق ، فما بالك بالموت المحقق
لكن طالما الأمر شر لابد منه
فالحل من وجهة نظري حيكون كالآتي :
1- الطفلة
2- المرأة الحامل وذلك قياسا ً على أن الإسلام في وقت الحروب كان يوصي باالأطفال والنساء خيرا ً ، وهذا ظرف طاريء كالحروب
3- الطبيب لما يحمله من علم نافع للبشر على مر العصور فيجب أن نحافظ على هذا العلم بحياة هذا الطبيب
4- المغترب
5- الطيار وهو يجب من تلقاء نفسه أن يعلم أن شرفه المهني وتقاليد مهنته تجعله كالقبطان " آخر من يغادر المركبة " فكان يجب عليه أن يساعد في إنقاذ الركاب قبل أن يبحث عن النجاة لذاته ويترك الجمل بما حمل .
تمت بحمد الله
يارب نجحنا يارب
والله يا غادة إختبار غاية في الصعوبة وأخذ مني تفكير عميق جدا ً ، بس بصراحة فكرة 100%
تواضع تكن كالبدر لاح لناظر ٍ على صفحات الماء وهو رفيع ُ
ولا تك كالدخان يعلو بنفســه إلى طبقات الجو وهو وضيـــع ُ

صورة

صفحتي الشخصية
أضف رد جديد

العودة إلى ”من أنت...؟“