اختبــار نفسي لتعرف نوع شخصيــتك !!

خطواتك الأولى على درجات الأكاديمية, لتعريف باقى الأعضاء بنفسك عن طريق المواضيع الشخصية والنقاشية المختلفة.

المشرف: تنهيدة

قوانين المنتدى
يمنع تماما وضع البريد الألكترونى أو الموقع الشخصى داخل المواضيع فى هذا القسم أو غيره, يمكنك دائما وضع ذلك فى توقيعك وملفك الشخصى مع التحذير بأن إظهار بريدك الألكترونى فى موقع عام يعرض بريدك الألكترونى للرسائل المزجعة أو محاولات السرقة.
Ghadat2009
مشرفة قسم الكتابة
Real Name: غادة يسري
Favorite Quote: كن جميلا ..... ترى الوجود جميلا :)
verification: ID verified and trusted writer
مكان: مصر الجميلة

Re: اختبــار نفسي لتعرف نوع شخصيــتك !!

مشاركة بواسطة Ghadat2009 »

محمد محمود كتب:ربنا يكفينا شر الكوارث
والله يا غادة اختبار غاية في الصعوبة من الناحية الإنسانية لأن الواحد ميستحملش يشوف غيره في ضيق ، فما بالك بالموت المحقق
لكن طالما الأمر شر لابد منه
فالحل من وجهة نظري حيكون كالآتي :
1- الطفلة
2- المرأة الحامل وذلك قياسا ً على أن الإسلام في وقت الحروب كان يوصي باالأطفال والنساء خيرا ً ، وهذا ظرف طاريء كالحروب
3- الطبيب لما يحمله من علم نافع للبشر على مر العصور فيجب أن نحافظ على هذا العلم بحياة هذا الطبيب
4- المغترب
5- الطيار وهو يجب من تلقاء نفسه أن يعلم أن شرفه المهني وتقاليد مهنته تجعله كالقبطان " آخر من يغادر المركبة " فكان يجب عليه أن يساعد في إنقاذ الركاب قبل أن يبحث عن النجاة لذاته ويترك الجمل بما حمل .
تمت بحمد الله
يارب نجحنا يارب
والله يا غادة إختبار غاية في الصعوبة وأخذ مني تفكير عميق جدا ً ، بس بصراحة فكرة 100%
عذرا يا محمد لسه شايفة الإجابة بتاعتك دلوقتي :oops: :oops: :oops:

أجمل حاجة في إجاباتك بشكل عام ..إنها عميقة و مبنية على أساس ديني في المقام الأول ثم ثقافي clap1

و دي هي النتيجة :

اذا كان خيارك الأول (( الطفلة )) : الشخصية الحالمة - الغير واقعيه

ينظرون للحياة وكأنها جنه, يحبون المتع واللعب واللهو, يحلمون كثيرا وغير واقعيون, لا يفكرون في الموت ولا الماضي ولا المستقبل , حاضرهم بسيط ولذيذ, لا يعوفون المصاعب وإن واجهته يعاملونها ببيرود وتجاهل. لا يحلون المشاكل ولا يساعدون لكن روحهم وقادة ومتحمسون لكل شي جديد ويملون سريعا . يحبون الخير و ينظروف بصفاء وسطحية للأشياء, لا يك**ون تلقائيون عفويون. للناس من حولهم تأثير وللمجتمع سطوة كبيرة عليهم, منقادون للنظم والقوانين وإن حالوا كسرها أحيانا, يعتذرون بسرعه ولا يجاملون.

بإختصار, هولاء الناس يعيشون الحاضر بعبث. لا يفكرون كثيرا وإن كانت أحلامهم كبيرة, يتوقون للنتائج الجميلة وتغضبهم النهايات السيئة. غير صبورون ولا يتحملون المتاعب. حياتهم مرحه شفيفه ولا ذكريات تستعهم .

و طبعا اللي بيختار المرأة الحامل فده دليل انه عاطفي و بسيط في الوقت نفسه

و اختيار الطبيب بعدها : دليل الشخصية المتوازنة - الواقعية !
صورة

.
.
.
[highlight=#ffff40]*** لــزيارة صــفـــحـــتــي *** [/highlight]
Ghadat2009
مشرفة قسم الكتابة

رحاب صفا كتب:
/smilies/thnk0001.gif[/img]صورةصورةصورة

أعتقد إن
: 1-الطبيب الجراح هيفرق مع ناس كتيييييييييييير قوي فمن حقه الترتيب الأول.
2- الحامل اتنين ف بعض ومش هتعرف تتصرف في اللحظات الحرجة في أي محاولة للنجاة عشان صعوبة الحركة بالنسبة ليها.
3-والطفلة قليلة الحيلة ومش هتعرف تتصرف في أي محاولة للنجاة ولو أن ترتيبها ده لإن ممكن أي حد من المحاولين في النجاة يخدها ف ايده
4- المغترب.

5- الطيار

اذا كان خيارك الأول (( الطبيب ) : الشخصية الفولاذية – العملية

أنتم تعشقون العمل والإنجاز, لا مكان لديكم للعواطف والمشاعر الانسانية إلا إذا كان خياركم التالي الطفله. واقعيتكم أيضا تجعل من خيار الام الحامل في المرتبة الثانية من شخصياتكم بأنها متزنة جدا. فا العمل ولا شي غيره هو ما يجعلكم تعيشون هذه الحياة. من الصعب جدا على اصحاب هذه الشخصية أن يكونوا غرائبيون حالمون, بل تجدهم أناس عاديون, مملون في بعض الاحيان. المرح لديهم ثانوي . إلا إذا كان خيارهم الثاني هو الطفلة. من الصعب جدا على هذه النوعية من البشر أن يكون إختيارهم الثاني هو "المغترب" وإن حدث ذلك فثمة عوامل أخرى تدخلت في إختيارك .

بإختصار هولاء الناس عمليون, جادون, يحسبون الأشياء من حولهم بشكل علمي بعيدا عن العواطف. هولاء الناس يعيشون حاضرهم وحاضرهم فقط. وعلى الجانب الآخر , تجدهم محرومون من مشاعر إنسانية فياضة, يعيشون في غربة روح وغير إجتماعيون .
صورة

.
.
.
تنهيدة
مشرفة قسم أدب الأطفال
Real Name: نهاد نعمان
Favorite Quote: لوسرقت منا الأيام قلباً معطاء بسام لن نستسلم للآلام ...لن نستسلم للألام .....
مكان: بنت مصر

مشاركة بواسطة تنهيدة »

Ghadat2009 كتب:
تنهيدة كتب:
اذا كان خيارك الأول (( الطفلة )) : الشخصية الحالمة - الغير واقعيه

ينظرون للحياة وكأنها جنه, يحبون المتع واللعب واللهو, يحلمون كثيرا وغير واقعيون, لا يفكرون في الموت ولا الماضي ولا المستقبل , حاضرهم بسيط ولذيذ, لا يعوفون المصاعب وإن واجهته يعاملونها ببيرود وتجاهل. لا يحلون المشاكل ولا يساعدون لكن روحهم وقادة ومتحمسون لكل شي جديد ويملون سريعا . يحبون الخير و ينظروف بصفاء وسطحية للأشياء, لا يك**ون تلقائيون عفويون. للناس من حولهم تأثير وللمجتمع سطوة كبيرة عليهم, منقادون للنظم والقوانين وإن حالوا كسرها أحيانا, يعتذرون بسرعه ولا يجاملون.

بإختصار, هولاء الناس يعيشون الحاضر بعبث. لا يفكرون كثيرا وإن كانت أحلامهم كبيرة, يتوقون للنتائج الجميلة وتغضبهم النهايات السيئة. غير صبورون ولا يتحملون المتاعب. حياتهم مرحه شفيفه ولا ذكريات تستعهم .

و لأن تاني اختيارليكي هو الطيار : ف اللي بيختاروه

يهتمون بالحياة الأسرية إهتماما مذهلا, يعشقون الأطفال ويتتلذذون بتربيتهم , يحبون عوائلهم وهم بشكل كبير يمثلون كل تفكيرك
الحمد لله النتيجة ظهرت :D عجبنى كتير التحليل النفسى الهايل ده ومش حأقولك أيه الحاجات المنطبقة أوى عليه والحاجات الا نص نص بس الا ممكن أقولهولك أنى أستفدت جداااااااا من التحليل وأكدلى بجد أن الأنسان بيتفهم من اختيارتة ولازم كل انسان فينايفكر كويس فى أى أختيار يختاره لان أبسط الأشياء الا ممكن ننفذها فى حياتنا لها تفسير عند الا حوالينا ...وزى ما الشخصية العاطفية الحالمة لها مميزاتها لها عيوبها الا بتصدمها بالواقع ..ولكن مهما حولنا من تغير نفسنا لازم يكون فينا حاجات مش قادرين نشوفها ولا نلمسها لان هى دى شخصيتنا الا أكيد بتميز كل واحد فينا عن التانى ......... :)
بس أكترشىء عجبنى فى التحليل
الجزء الأخير ... great1
بحيكِ ياصديقتى العزيزة على أختبارك الرائع ... flower1
وبشكرك على المجهود المميز فى طرح هذة الأختبارات ..
وفى أنتظار أختبار جديد ياغادة ياجميلة
بتمنى لكِ كل الخير :) flower1 flower1
صورة
رحاب صفا
أكاديمى نشيط
أكاديمى نشيط
Favorite Quote: إذا أردت شيئاً بشدة فتتبعه
اتصال:

مشاركة بواسطة رحاب صفا »

Ghadat2009 كتب:
رحاب صفا كتب:
/smilies/thnk0001.gif[/img]صورةصورةصورة

أعتقد إن
2- الحامل اتنين ف بعض ومش هتعرف تتصرف في اللحظات الحرجة في أي محاولة للنجاة عشان صعوبة الحركة بالنسبة ليها.
3-والطفلة قليلة الحيلة ومش هتعرف تتصرف في أي محاولة للنجاة ولو أن ترتيبها ده لإن ممكن أي حد من المحاولين في النجاة يخدها ف ايده
4- المغترب.

5- الطيار

أنتم تعشقون العمل والإنجاز, لا مكان لديكم للعواطف والمشاعر الانسانية إلا إذا كان خياركم التالي الطفله. واقعيتكم أيضا تجعل من خيار الام الحامل في المرتبة الثانية من شخصياتكم بأنها متزنة جدا. فا العمل ولا شي غيره هو ما يجعلكم تعيشون هذه الحياة. من الصعب جدا على اصحاب هذه الشخصية أن يكونوا غرائبيون حالمون, بل تجدهم أناس عاديون, مملون في بعض الاحيان. المرح لديهم ثانوي . إلا إذا كان خيارهم الثاني هو الطفلة. من الصعب جدا على هذه النوعية من البشر أن يكون إختيارهم الثاني هو "المغترب" وإن حدث ذلك فثمة عوامل أخرى تدخلت في إختيارك .

بإختصار هولاء الناس عمليون, جادون, يحسبون الأشياء من حولهم بشكل علمي بعيدا عن العواطف. هولاء الناس يعيشون حاضرهم وحاضرهم فقط. وعلى الجانب الآخر , تجدهم محرومون من مشاعر إنسانية فياضة, يعيشون في غربة روح وغير إجتماعيون
ليه يا غادة كدة؟!!!!!!!!!!!!!!! :cry: :cry: :cry:
أنا كدة "إمرأة بلا قلب" ايه التحليل اللي يخض ده ويقلق الواحد على نفسه؟!!!!!!!
بس صدقي ياريت أكون كدة ...كانت هانت.
السكون للامعقول قدر لا نفقه تفسيره.
Ghadat2009
مشرفة قسم الكتابة

رحاب صفا كتب:
Ghadat2009 كتب:
رحاب صفا كتب:

/smilies/thnk0001.gif[/img]thi1thi1thi1

أعتقد إن
4- المغترب.

5- الطيار

بإختصار هولاء الناس عمليون, جادون, يحسبون الأشياء من حولهم بشكل علمي بعيدا عن العواطف. هولاء الناس يعيشون حاضرهم وحاضرهم فقط. وعلى الجانب الآخر , تجدهم محرومون من مشاعر إنسانية فياضة, يعيشون في غربة روح وغير إجتماعيون

إيه ده ؟ إنتي زعلتي مني ؟ لاااااا مش أنا اللي عاملة التحليل ده :cry:

و بعدين أنا إحساسي بيكي إنك شخصية متزنة جدا ..عاقلة جدا ...قوية جدا _ ماشاء الله لا قوة إلا بالله

يعني العاطفة موجودة ..لكن بيحكمها العقل ...و ده واضح في كتاباتك و موضوعاتك و ردودك ...:)

لو سمحتي ..إوعي تزعلي مني ! :oops: دا أنا استغربت من بعض النقاط في التحليل ..بس نادرا ما يبقى أي تحليل مطابق تماما للشخصية ...بس بيبقى مؤشر عليها و الله أعلم :x

مش عارفة ليه بحس دايما بحزن حبيس بين كلماتك : بس صدقي ياريت أكون كدة ...كانت هانت

تحياتي لكِ يا صديقتي الجميلة flower1 flower1 flower1
صورة

.
.
.
رحاب صفا
أكاديمى نشيط
أكاديمى نشيط
Favorite Quote: إذا أردت شيئاً بشدة فتتبعه
اتصال:

مشاركة بواسطة رحاب صفا »

Ghadat2009 كتب:
رحاب صفا كتب:
Ghadat2009 كتب:
رحاب صفا كتب:

/smilies/thnk0001.gif[/img]thi1thi1thi1

أعتقد إن
4- المغترب.

5- الطيار

إيه ده ؟ إنتي زعلتي مني ؟ لاااااا مش أنا اللي عاملة التحليل ده :cry:

و بعدين أنا إحساسي بيكي إنك شخصية متزنة جدا ..عاقلة جدا ...قوية جدا _ ماشاء الله لا قوة إلا بالله

يعني العاطفة موجودة ..لكن بيحكمها العقل ...و ده واضح في كتاباتك و موضوعاتك و ردودك ...:)

لو سمحتي ..إوعي تزعلي مني ! :oops: دا أنا استغربت من بعض النقاط في التحليل ..بس نادرا ما يبقى أي تحليل مطابق تماما للشخصية ...بس بيبقى مؤشر عليها و الله أعلم :x

مش عارفة ليه بحس دايما بحزن حبيس بين كلماتك : بس صدقي ياريت أكون كدة ...كانت هانت

تحياتي لكِ يا صديقتي الجميلة flower1 flower1 flower1

انت خدتي الموضوع جد كدة ليه؟
أنا بهزر جداً
وبعدين ما أنا عارفة إني شخصية هايلة:lol: :lol:

وبالنسبة لموضوع الحزن المحبوس ..فمين يا غادة مفيش جواه حتة زعل كدة مدفونة ..بس الفرق الوحيد اللي بيخليني أتمسك بحاجة كدة زي مضمون الكورس المتواضع ..إني بحاول أتعايش ومديش فرصة للأحزان تنهشني ...لإني شايفة إن لو عملت حاجة مفيدة في الوقت اللي ممكن أقضيه في الحزن هتكون النتيجة أحسن...منها أنسى أسباب الحزن،ومنها أفيد أو أستفيد.
مش كدة أحسن يا غادتي؟
السكون للامعقول قدر لا نفقه تفسيره.
Ghadat2009
مشرفة قسم الكتابة

رحاب صفا كتب:

انت خدتي الموضوع جد كدة ليه؟
أنا بهزر جداً
وبعدين ما أنا عارفة إني شخصية هايلة:lol: :lol:

وبالنسبة لموضوع الحزن المحبوس ..فمين يا غادة مفيش جواه حتة زعل كدة مدفونة ..بس الفرق الوحيد اللي بيخليني أتمسك بحاجة كدة زي مضمون الكورس المتواضع ..إني بحاول أتعايش ومديش فرصة للأحزان تنهشني ...لإني شايفة إن لو عملت حاجة مفيدة في الوقت اللي ممكن أقضيه في الحزن هتكون النتيجة أحسن...منها أنسى أسباب الحزن،ومنها أفيد أو أستفيد.
مش كدة أحسن يا غادتي؟

فلسفة هايلة جدا clap1 عجبني جدا كلامك ده و يارب كلنا نعمل كده

و كده أحسن فعلا يا رحوبتي العسولة flower1 flower1 flower1
صورة

.
.
.
أضف رد جديد

العودة إلى ”من أنت...؟“