عندما يناديك أحدهم يا ذووووق!!!

للحوار حول أى موضوع عام لايناسب أقسام النقاش الأخرى.

المشرفون: محمد محمود،المهاجر

أضف رد جديد
hala
أكاديمى نشيط
أكاديمى نشيط
Real Name: هاله صبحى

عندما يناديك أحدهم يا ذووووق!!!

مشاركة بواسطة hala »

عندما كنا نسير فى شوارع بلدنا الجميلة (والجميلة هى بلدنا و ليست شوارعها ) كنا نجد منتهى الاحترام من الآخرين ..منتهى الحرص على عدم ايذاء أذان المارة بما لا يليق من لفظ او تصرف ! كانت هناك مجموعة من الالفاظ المقبولة ينادى الناس بعضهم بها مثل : يا استاذ - يا حاج - يا ماما ....الخ صورة اما الآن فهناك قاموس مختلف للشوارع : يا شقيق .. يا نجم ...يا غالى ...الخوالغريب ان كلمة يا ذوق التى كان يستخدمها العامة قد انقلبت الآن بقدرة قادر الى : يا ذووووق !! طب والنبى ده كلام!!! صورة
Ghadat2009
مشرفة قسم الكتابة
Real Name: غادة يسري
Favorite Quote: كن جميلا ..... ترى الوجود جميلا :)
verification: ID verified and trusted writer
مكان: مصر الجميلة

Re: عندما يناديك أحدهم يا ذووووق!!!

مشاركة بواسطة Ghadat2009 »

hala كتب: عندما كنا نسير فى شوارع بلدنا الجميلة (والجميلة هى بلدنا و ليست شوارعها ) كنا نجد منتهى الاحترام من الآخرين ..منتهى الحرص على عدم ايذاء أذان المارة بما لا يليق من لفظ او تصرف ! كانت هناك مجموعة من الالفاظ المقبولة ينادى الناس بعضهم بها مثل : يا استاذ - يا حاج - يا ماما ....الخ صورة اما الآن فهناك قاموس مختلف للشوارع : يا شقيق .. يا نجم ...يا غالى ...الخوالغريب ان كلمة يا ذوق التى كان يستخدمها العامة قد انقلبت الآن بقدرة قادر الى : يا ذووووق !! طب والنبى ده كلام!!! صورة

يا سلام على المواضيع ! صورة
طبعا انتي معاكي حق لكن هنعمل ايه ؟ هل منردش عليه ؟ انا فكرت ان اللي يناديكي بشكل مش لطيف تصري تتعاملي معاه بشكل محترم يجبره على تغيير أسلوبه ! ساعات بتنفع الطريقة دى !صورة
صورة

.
.
.
[highlight=#ffff40]*** لــزيارة صــفـــحـــتــي *** [/highlight]
hala
أكاديمى نشيط
أكاديمى نشيط
Real Name: هاله صبحى

مشاركة بواسطة hala »

يا دودو يا حبيبتى ....عندما يناديك احدهم يا ذووووق ؛ خصوصا لو كنت بنت .... فانت لا تعرفين : هل ذلك من تأثير سجاير البانجو التى زكمت رائحتها انوفنا فى كل مكان .... ام ان ثقل اللسان من تأثير الهموووم و الديووون !!!
الأمير الحائر
مشرف قسم الروايات
Real Name: وليد توفيق
Favorite Quote: و تبقى الكلمات...

مشاركة بواسطة الأمير الحائر »

هههههه هى على اد كده بس ياهالة...ده فيه نجم وشقيق ومان الجديدة الروشة دى كمان...وألفاظ كتير بقى الواحد بيسمعها...بس بشكل أو بأخر...كل شخص لغته تدل على ثقافته...ومجتمعه المحيط بيه وبيئته...وبناءا عليه اسمعى واحكمى...وتصورى إنك بتكلمى على سلوك فى الشارع...فما بالك ياهالة لو فى ندوة أدبية أو ثقافية المفترض فيها إن كل الحضور عقليتهم ولغتهم راقية وتسمعى من الحضور ألفاظ كده...بتخرج بشكل طبيعى بتدل على بيئتهم...زى ماسمعت من مرة فى ندوة ثقافية دكتور جامعى بيتكلم بلغة ماتفرقش عن أى شخص من اللى بنتكلم عليهم هنا دول..وتسمعى ألفاظ غريبة..و أراء ومعتقدات أغرب..و طلع السيجارة فى الأخر ويقول ياجماعة لو سمحت مش قادر اصبر من غير السيجارة لازم أدخن!...وكانت مشكلة وسبب جدال...فده نموذج المفروض اننا بنتعرض ليه فى جامعاتنا وبيدرس لدفعات وأجيال كاملة كل سنة! وبينضح - علي ضعاف الشخصية منهم - بثقافته المتخلفة وبأرائه المريضة ولغته المتدنية فى الحوار...يعنى الموضوع ماعادش على قد الغير متعلمين بس لكن فى المدارس والجامعات ده غير الأفلام اللى بقت كلها درجة تالتة و قصور الثقافة اللى بقت قصور الرقص!.... فعشان كده ماتستغربيش لما تسمعى أى حاجة الأيام دى على مبدأ إذا كان رب البيت بالدف ضارب....صورة
وبحييكى ياهالة جدا على طرح الموضوع المهم صورة
ثمة أسماء و ألقاب تبقى..بقاء الأرض..بقاء السماء..و بقاء الكلمات...
ثمة أشياء تتعلق حياتها بأماكنها..بتوابيت مغلقة تخشى الإبتعاد عنها...
رغم أن الحياة..قد تكمن فى هذا البعد...

.....

...:: و تبقى الكلمات ::...

...... صفحتى فى الأكاديمية ......
ابن مصر
أكاديمى نشيط
أكاديمى نشيط

مشاركة بواسطة ابن مصر »

هاها هاهاه انا عارف الدكتور ده بس انا بصراحة مش عايز اعلق على النادوة دى مش كانت نادوة دى كانت بامية ما علينا اما بالنسبة للكلام الى طلع يمكن الى ذكر ده ارحمهم بس الى يغيظك اكتر ان دكتور محترم و تلاقى شخص و ان كان بيقوله يا كبتن و يا برنس و يا اخ و ساعات بيبقى شوية الفاظ .. يالا بس الى انا مش فاهمو ايه السبب فى انتشار هذه الالفاظ و انتشار قلة الزوق ده كان زمان و ده مش من زمان قوى لانى طبعا ما حضرتش زمان يعنى من 3 سنين كانت البنت او اى مراة او راجل كبير فى السن يركب الاوتوبيس يجد كل شاب قام من كرسيه و بيقعده دى حاجة من الحاجات اختفت يا ترى ايه السبب ايه خلاص ما عدش فى اخلاق ولا احترام و راحت فين مجدعة ولاد البلد الى كنت تمشى فى اى حتة تبقى مطمن على اختك و على امك ان فى خمسين اخ ليك يحموهم فين راح ده كله مش عارف فمش جت على الالفاظ يا هالة ..و برده موضوع جامد و جه على الجرح بجد بهنيكى على اختيارك لمواضيعك شكلك كده هتبقى تبع مجموعة هى دى مصر صورة
ابن مصر
على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء
أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء
بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب
وبحبها وهي مرمية جريحة حرب
بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء
واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء
----------------------------------------
يالا يا مصرى نشترى المنتج المصرى
--------------------------------

صورة
Ghadat2009
مشرفة قسم الكتابة
Real Name: غادة يسري
Favorite Quote: كن جميلا ..... ترى الوجود جميلا :)
مكان: مصر الجميلة

مشاركة بواسطة Ghadat2009 »

hala كتب: يا دودو يا حبيبتى ....عندما يناديك احدهم يا ذووووق ؛ خصوصا لو كنت بنت .... فانت لا تعرفين : هل ذلك من تأثير سجاير البانجو التى زكمت رائحتها انوفنا فى كل مكان .... ام ان ثقل اللسان من تأثير الهموووم و الديووون !!!

يا هالة أنا بحس ان رصد السلبيات معناه الاهتمام بالتغيير ..جميل؟.صورة.. لكن عشان نكون بجد ايجابيين لازم نحاول نفكر في أسباب الظاهرة وحلول نجتهد في اقتراحها علشان تكون مناقشة مجدية !يعني انت ذكرت ( المخدرات - الفقر ) كأسباب للانحدار اللغوي ده .... طيب نواجه ده ازاي ؟ ممكن بحملات توعية حقيقية عن المخدرات .. التشجيع على استخدام بعض مفردات اللغة العربية الفصحى ... حلول لرفع المستوى المعيشي و الثقافي ... و عامل مهم جدا : التصدي للأفلام التي تتناول تعاطي المخدرات بكل التفاصيل التي لا ضرورة ابدا لها - منع او حظر استخدام هذه الألفاظ السوقية في الأغاني و الأفلام و طبعا زي ما أشار وليد - اعلاء دور القدوة و عمل ورش عمل باستمرار لأعضاء هيئات التدريس و غيرهم من المتعاملين مع الشباب و الأطفال......
هل لا زال رأيي ساذج ؟ ام ان معي حق ؟صورة
صورة

.
.
.
[highlight=#ffff40]*** لــزيارة صــفـــحـــتــي *** [/highlight]
تنهيدة
مشرفة قسم أدب الأطفال
Real Name: نهاد نعمان
Favorite Quote: لوسرقت منا الأيام قلباً معطاء بسام لن نستسلم للآلام ...لن نستسلم للألام .....
مكان: بنت مصر

مشاركة بواسطة تنهيدة »

واللهى ياهالة مواضوعاتك جميلة جدا انا عن نفسى بعانى من المشكلة ده جدا ..وبكره فعلا اللغة الغريبة الا معظم الناس بقت بتستخدمها ..الا اقلها الكلمة الا أنتى ذكرتيها ..الغريب بقة انى لم أتصرف بذوق مع الناس الناس بتستغرب ..يعنى انا مثلا مازلت متمسكة ببعض الحاجات الطبيعية جدا الا الناس كانت بتستخدمه زمان ...واللهى انا بلاقى الا قدامى استغرب جدا ويمكن كمان يعلق على كلامى ..يعنى لو رحنا لدكتور مثلا واتنزلت عن دورى لحد تعبان ألاقى حد جنبى بيقولى واللهى ده بيمثل ..ولو قلت لحد فى الشارع بعد أذن حضرتك أبص الاقى حد ييرد عليه بمنتهى السخرية ...يعنى فعلا الموضوع فيه حاجة غلط والسبب حاجات كتير وانا شايفة ان غادة ووليد ومحمد ذكره الأسباب ..وبتمنى لو حولنا فعلا حلها
بحيكى ياغادة على موضوعك المهم جدااااصورة
صورة
المهاجر
مشرف قسم المقالات و النقد الفنى
Real Name: أحمد جمال الدين أحمد
Favorite Quote: دائما إفعل ما تحب ان يراك الناس عليه
دائماً لا تفعل ما يحب الناس ان يروك عليه
مكان: مصر
اتصال:

مشاركة بواسطة المهاجر »