حملة ال 55 مليون

للحوار حول أى موضوع عام لايناسب أقسام النقاش الأخرى.

المشرفون: محمد محمود،المهاجر

أضف رد جديد
المهاجر
مشرف قسم المقالات و النقد الفنى
Real Name: أحمد جمال الدين أحمد
Favorite Quote: دائما إفعل ما تحب ان يراك الناس عليه
دائماً لا تفعل ما يحب الناس ان يروك عليه
verification: ID verified and trusted writer
مكان: مصر
اتصال:

حملة ال 55 مليون

مشاركة بواسطة المهاجر »

طبعا عدد تعداد سكان مصر حوالى 75 مليون مصرى نشيل منهم 10 مليون فى الخارج يبقى داخل مصر كام 65 مليون شيل منهم 10 مليون طفل يبقى العدد كام 55 مليون
مصرى لو كل واحد فيهم دفع جنيه وما حدش يقول ليه هتعرفوا وبطلوا بخل شوية المهم كل واحد لو دفع جنيه من ال 55 مليون مصرى هيبقى معانا كام 55 مليون جنيه طيب هنعمل بيهم ايه دول دول نجيب بيهم معونات ونوديها غزة وعايزينها تبقى حملة تبدأ من هنا ونسميها حملة ال 55 مليون جنيه ايه رايكم ادونى رايكم بسرعة
الأمير الحائر
مشرف قسم الروايات
Real Name: وليد توفيق
Favorite Quote: و تبقى الكلمات...

Re: حملة ال 55 مليون

مشاركة بواسطة الأمير الحائر »

والله يا أحمد الموضوع مش صعب ومش حلم مستحيل وكده...يعنى بكل بساطة لو حد فى الأكاديمية هنا عنده حساب فى البنك مثلا وابتدينا نعمل الحملة دى هتمشى وهتنجح جدا ونساعد غزة على قد مانقدر...لكن المشكلة انك هتلاقى واحد أمور كده يطلعلك يحلل الأكاديمية والناس اللى فيها ودوافعها وأمانتها قبل مايطلع الجنيه المصون ويضيفه للحملة...دى مشكلتنا يا أحمد...عارف فكرة زى كده ممكن تنجح فى أى وقت لما الأكاديمية يكتر أعضائها وكده مابين الأعضاء لأنهم هيبقو عارفين الأكاديمية وأهدافها ايه وصدقها..يعنى المشكلة مش فى الجنيه ولا فى العشرة ولا الميه..لكن المشكلة هتعرف الشعب المصرى كله وتقوله يتبرع هنا ازاى...؟
ثمة أسماء و ألقاب تبقى..بقاء الأرض..بقاء السماء..و بقاء الكلمات...
ثمة أشياء تتعلق حياتها بأماكنها..بتوابيت مغلقة تخشى الإبتعاد عنها...
رغم أن الحياة..قد تكمن فى هذا البعد...

.....

...:: و تبقى الكلمات ::...

...... صفحتى فى الأكاديمية ......
المهاجر
مشرف قسم المقالات و النقد الفنى
Real Name: أحمد جمال الدين أحمد
Favorite Quote: دائما إفعل ما تحب ان يراك الناس عليه
دائماً لا تفعل ما يحب الناس ان يروك عليه
مكان: مصر
اتصال:

مشاركة بواسطة المهاجر »

كلامك مظبوط يا وليد ولكن شوف احنا كام واحد فينا عنده اميل وكل واحد فينا اميله فيه كام صديق والصديق دا عنده كام صديق وتمشى كدا وما اعتقدش ان كل دول مش هيبقى نفسه يشارك ... دا جزء من المشكلة
الجزء التانى بتاع الحساب دى سهلة انا عندى واحد صاحبى ليه حساب وبعدين نعتمد على حد ليه تب ما احنا نجمع من بعضنا الف جنيه ونفتح حساب باسم غزة مثلا ويبقى الحساب دا ملك غزة بس
الجزاء التالت بتاع الاكاديمية والثفة وكدا انا يا عم دلوقتى بعمل موقع على النت بصمم فيه لغزة وبكرة الصبح يكون جاهز او لو ما جهزش هغير مضمون موقعى واخليه للحملة
اتحلت ولا لا يا عم وليد
تنهيدة
مشرفة قسم أدب الأطفال
Real Name: نهاد نعمان
Favorite Quote: لوسرقت منا الأيام قلباً معطاء بسام لن نستسلم للآلام ...لن نستسلم للألام .....
مكان: بنت مصر

مشاركة بواسطة تنهيدة »

ياريت كلنا فعلنا ياأحمد نشارك فى مساعدة اهلينا فى غزة أنا عن نفسى اتمنى أنا أتبرع بالدم وبالأموال لأنقاذ جريح وأحد من الموت وأنا بحاول أجد مكان أقدر من خلالة توصيل التبرعات عن طريق بعض المدارس التى تقوم بجمع التبرعات لحساب الهلال الأحمر المصرى وأول مايتم الأعلان فأكيد حكلم أصدقائى وجميع أهلى للمساهمة
وبحيك ياأحمد على المبادرة وأحساسك الجميل تجاه أهلينا فى غزة وزى مقال وليد ده مش حلم مستحيل وهو ده أحساسنا كلنا اننا نفسنا نساعدهم بكل من نقدر صورة
صورة
محمد محمود
مشرف قسم الأشعار
Real Name: محمد محمود حسن
Favorite Quote: إلهــــي لا تعذبني فإني
مقر ٌ بالذي قد كان مني
مكان: الإسكندرية
اتصال:

مشاركة بواسطة محمد محمود »

فكرة جميلة جدا أضم فيها صوتي لصوتك وأحيك عليها ويا ريت ما نسألش إزاي لأن هناك حساب بكل بنك في مصر لجمع هذه التبرعات بالإضافة إلى لجان الزكاة التابعة لمشيخة الأزهر يعني ببساطة محدش له حجة .
لكن أنا مش موافق على استبعاد العشرة مليون طفل . ليه كل أب عنده طفل ميدفعش جنيه عن طفله عشان ربنا يحفظه ويجنبه ويلات الحروب وبكده نكون زي ما قلت نبطل بخل .
ربنا يكرمك على هذه الفكرة.صورةصورةصورة
تواضع تكن كالبدر لاح لناظر ٍ على صفحات الماء وهو رفيع ُ
ولا تك كالدخان يعلو بنفســه إلى طبقات الجو وهو وضيـــع ُ

صورة

صفحتي الشخصية
أضف رد جديد

العودة إلى ”المناقشات العامة“