الحب عندك معناه ايه...؟

للكتابات و المناقشات حول الحب, ليس بمفهومه الرومانسى فقط, ولكن بمفهومه الواسع فى كل حياتنا, والحديث عن المشاكل والعقبات التى تواجه هذا الحب وكيفية التغلب عليها.

المشرفون: محمد محمود،المهاجر،همسه

الأمير الحائر
مشرف قسم الروايات
Real Name: وليد توفيق
Favorite Quote: و تبقى الكلمات...
verification: ID verified and trusted writer

الحب عندك معناه ايه...؟

مشاركة بواسطة الأمير الحائر »

أزيكو يا أحلى أكاديمية صورة
بناءا على طلب رسمى من Lawyer فى موضوعه نداء من القسم المحتل صورة واللى أنا بأيده جدا فهنبتدى مع بعض حملة ( عاجبانى كلمة حملة دى صورة ) احم ..حملة لتنشيط الأقسام اللى تحت كلها يعنى هنوازن بين الكتابة الأدبية والمواضيع اللى تحت شوية عشان زى مامحمد قال فعلا عايزين يبقى لو حد حتى مش بيكتب أدبيا كتير يشارك معانا فى النقاشات وكده...انا مش بقول ماتكتبوش يعنى مش قصدى بعدين حد يشتكينى للإدارة ويقول مشرف الكتابة بيحرضنا مانكتبش صورة بس عايزين يعنى بين كل موضوعين أدبيين نكتب 5 مواضيع فى الأقسام اللى تحت صورة وربنا معانا بقى صورة
أول موضوع هبدأه هنا فى قسم ( كلام فى الحب ) ...فأول سؤال جه فى بالى ...يعنى ايه حب؟ اكيد مش كلنا مفهومنا للحب واحد...فيه حد عنده الحب أمان وراحة نفسية...فيه حد عنده الحب تعود على حد فتحبه...فيه حد عنده ده حد شكله حلو بنت شكلها حلو فأحبها...فيه حد تانى خالص عنده الحب ده معناه وهم! او ان الحب ده كلام افلام ودلوقتى الحب الحقيقى الوحيد بقى حب الفلوس...ده حد طماع اوى طبعا صورة اللى عايز أقوله ان كل بنت أو وولد...راجل أو ست...ليهم معنى ومفهوم خاص بيهم عن الحب...أنت بقى الحب عندك معناه ايه...؟ صورة
يلا مستنى ارائكو وأنا هكتب رأيى فى وسط الأراء معاكو صورة
ثمة أسماء و ألقاب تبقى..بقاء الأرض..بقاء السماء..و بقاء الكلمات...
ثمة أشياء تتعلق حياتها بأماكنها..بتوابيت مغلقة تخشى الإبتعاد عنها...
رغم أن الحياة..قد تكمن فى هذا البعد...

.....

...:: و تبقى الكلمات ::...

...... صفحتى فى الأكاديمية ......
همسه
مشرفة قسمى الشعر, كلام فى الحب
Real Name: آيه الشحات أحمد
Favorite Quote: اطلبوا اللعلم من المهد الى اللحد
مكان: مصر

Re: الحب عندك معناه ايه...؟

مشاركة بواسطة همسه »

اخيرا حد كتب حاجه فى القسم الغلبان ده شكرا ياوليد انك فتحت موضوع زى دهصورةفى زمانا ده الحب بقى ليه معانى كتيره اوى زى ماانت قلت صورة بس فى وجهة نظرى الحب بالنسبه لى انى احس بالامان مع الشخص اللى بحبه يبقى فيه بينا مشاركه كل واحد فينا يحس بالتانى يفرح لفرحه يزعل لزعله يشيل عنه همه يحس الاول بالراحه لما التانى يكون التانى معاه يحس ان فيهم حاجه ناقصه لو مش مع بعض واخر حاجه ممكن تربط بيننا هى الشكليات والماديات والحاجات اللى ملهاش لازمه دى صورة
همسه
الأمير الحائر
مشرف قسم الروايات

ياسلام ياهمسة على الرأى ..لو كل البنات بتفكر كده كان الولاد مابقاش حالهم كده..انا اعرف ولاد اعتزلوا حاجة اسمها حب عشان اتعقدوا من البنات وتفكيرهم صورة
بس المشكلة ساعات الضغوط اللى حوالبنا بتتحكم فى معنى الحب عندنا...يعنى زى مثلا أنا أحب اللى هأخطبها والسلام...وانا هأقبل اللى جاى يتقدملى والحب هييجى بعدين..وعلى كده الظروف ساعات بتغير معنى الحب خالص وده على فكرة اللى سائد الأيام دى..الا قلة يعنى هما اللى لسه متمسكين بالحب الحقيقى ودول بقوا نادرين قوى صورة

.....

همسه
مشرفة قسمى الشعر, كلام فى الحب
Real Name: آيه الشحات أحمد
Favorite Quote: اطلبوا اللعلم من المهد الى اللحد

مشاركة بواسطة همسه »

على فكره فعلا زى ماانت قلت ياوليد الكل بيقول انا احب اللى اخطبها او الحب ييجى بعد الجواز والكلام اللى بنسمعه ده بس دى عادات وتقاليد بتحكمنا يعنى مثلا انا من بلد ارياف مفيش حاجه اسمها ارتباط او حب بين اتنين مفيش علاقة حب او جواز بينهم ولو اتقال غر كده ياسلام والدها وقرايبها يمسكوها يضربوها بالنار كله دلوقتى بيسمى الحب تحت مسمى شرف وسمعه واترمت فى الارضصورة
همسه
تنهيدة
مشرفة قسم أدب الأطفال
Real Name: نهاد نعمان
Favorite Quote: لوسرقت منا الأيام قلباً معطاء بسام لن نستسلم للآلام ...لن نستسلم للألام .....
مكان: بنت مصر

مشاركة بواسطة تنهيدة »

كلام جميل ياوليد لانه طبعا كلام فى الحب لكن أناشايقة انك كل الحالات الا قولته مافيهاش اى نوع من الحب :)الحب عمره مكان أنواع الحب هو أسمى معانى الحياة
أنا عن نفسى الحب بالنسبالى حاله من الصدق مابين اتنين لو حبيت بصدق حتخلص وتضحى من غير ماتحس flower1وحتقدر تحتوى حبيبك
لكن ازاى أقول ان انسانه بتحب واحد عشان فلوسة او العكس ده حب او الا بيتعودعلى بعض ده حب مافى حاجات كتير فى حايتنا بنتعود عليها لكن لما بنسبها مننسها والا بيحب واحده عشان جمالها او الابتحب واحد عشان كلامه حلو كل ده عمره مكان اسمه حبflower1 الحب مشاعر بتخلى المحب يقدر يستحمل عيوب حبيبه ويجملها فى عنيه واخر كلامى ان الحب الحقيقى عمره مكان وهم flower1
آخر تعديل بواسطة تنهيدة في 04 فبراير 2010, 1:07 am، تم التعديل مرة واحدة.
صورة
المهاجر
مشرف قسم المقالات و النقد الفنى
Real Name: أحمد جمال الدين أحمد
Favorite Quote: دائما إفعل ما تحب ان يراك الناس عليه
دائماً لا تفعل ما يحب الناس ان يروك عليه
اتصال:

مشاركة بواسطة المهاجر »

الحب معناه ايه ؟؟؟؟ سؤال بنسأله لنفسنا ولغيرنا كتير فى الفرح والحزن فى الالم والسعادة الحب من وجهة نظرى تضحية الحب فداء الحب اثراء الحب إيثار الحب عاطفة الحب مشاعر الحب إرضاء لمشاعر الأخر الحب لا يأتى بل نحن نذهب له لا تسألونى كيف ولكن اسألونى لماذا ؟؟؟؟؟ لان من كان قلبه صافيا نقيا كان مستعدا اكثر من اى شخص أخر للحب فتراه يسرى وراءه لا ينتظره يرى حب الناس فى عيونهم يرى حب الناس فى افعالهم يرى حب نفسه فى تصرفاته الحب كلمة من اربع حروف اولهم الألف ومعناها أنا واللام معناه لك والحاء حياتى لك ملك يمين والباء باهديهالك بستان ياسمين عشان كدا سيبونى اقول كلمتين على لسانى

ايها المحب الا يكفيك ندائى
اخى احبك فلبى ندائى
يا من اتخذت مسكن فى قلبى
وسط الدماء السارية تبقى
فما بالك لو كنت انت الدماء
الا يكفيك من المشاعر لون السماء
احبك وساظل هكذا طالما نبض فؤادى
لا تحرمنى من رؤياك يا املى
لا تحرمنى من الشعور بقرب لقياك

تحياتى للموضوع الرائع اخى الامير الحائر
الأمير الحائر
مشرف قسم الروايات

همسه كتب:على فكره فعلا زى ماانت قلت ياوليد الكل بيقول انا احب اللى اخطبها او الحب ييجى بعد الجواز والكلام اللى بنسمعه ده بس دى عادات وتقاليد بتحكمنا يعنى مثلا انا من بلد ارياف مفيش حاجه اسمها ارتباط او حب بين اتنين مفيش علاقة حب او جواز بينهم ولو اتقال غر كده ياسلام والدها وقرايبها يمسكوها يضربوها بالنار كله دلوقتى بيسمى الحب تحت مسمى شرف وسمعه واترمت فى الارضصورة

بالظبط يا أية هى عادات وتقاليد وعلى فكرة أصبح كله سواء فى الريف أو المدينة فيه زى اجماع ان مافيش حب فى الزمان ده ..فيه خطوبة وجواز وبس والحب ده بعدين هييجى..بعد مايعيشو مع بعض ويجيبو أطفال وبعد كده بقى لو ماجاش الحب يعملو ايه؟ الأهل اللى بيرتبوا الجوازات وكده بين اتنين جايز اول مرة يشوفوا بعض دول بجد بيبقى عليهم ذنب اى خلافات هتحصل قدام لأن دول اتنين عمرهم ماعرفوا بعض ولا فهموا بعض ومرة واحدة المفروض يتجوزا؟ طبعا مشكلة كبيرة جدا...ويارب أى حد بجد يلاقى اللى يحبه ويعيش معاه عمره بحاله بكل حب لأن هى ده الأرتباط اللى بيدوم...

.....

الأمير الحائر
مشرف قسم الروايات

تنهيدة كتب:كلام جميل ياوليد لانه طبعا كلام فى الحب لكن أناشايقة انك كل الحالات الا قولته مافيهاش اى نوع من الحب صورةالحب عمره مكان أنواع الحب هو أسمى معانى الحياة
أنا عن نفسى الحب بالنسبالى حاله من الصدق مابين اتنين لو حبيت بصدق حتخلص وتضحى من غير ماتحس صورةوحتقدر تحتوى حبيبك
لكن ازاى ققول ان انسانه بتحب واحد عشان فلوسة او العكس ده حب او الا بيتعودعلى بعض ده حب مافى حاجات كتير فى حايتنا بنتعود عليها لكن لما بنسبها مننسها والا بيحب واحده عشان جمالها او الابتحب واحد عشان كلامه حلو كل ده عمره مكان اسمه حبصورة الحب مشاعر بتخلى المحب يقدر يستحمل عيوب حبيبه ويجملها فى عنيه واخر كلامى ان الحب الحقيقى عمره مكان وهم صورة

أنا كتبت فى كلامى فوق انى هأقول رأيى فى وسط الأراء تحت... انا كده مش هأقوله لأنك قولتيه خلاص...الحب...احساس..بصدق صورة صورة

.....

محمد محمود
مشرف قسم الأشعار
Real Name: محمد محمود حسن
Favorite Quote: إلهــــي لا تعذبني فإني
مقر ٌ بالذي قد كان مني
مكان: الإسكندرية
اتصال:

مشاركة بواسطة محمد محمود »

الحب هو القدرة على العطاء والتضحية من أجل الآخر دون أن أنتظر منه المقابل، فالمحب هو من يعشق العطاء تقديرا لمن أحب ، ويتمنى أن يرى السعادة في عيني حبيبه حتى لو ضحى هو بسعادته .صورة
وعلى فكرة وعن تجربة شخصية أكثر شيء يقوي الحب هو أن تبذل ما في وسعك لإسعاد من تحب دون أن تطالبه بحبك صورةونتيجة هذا البذل ستكون مؤكدة وهو أن تنال نفس القدر من الحب بل وتجعل من تحب يبادلك نفس المشاعر ويكون شغله الشاغل هو أن يعوضك عن عطائك بحب يفوق حبكصورة وصدق الله حين قال " لو أنفقت ما في الأرض جميعا ما ألفت بين قلوبهم ولكن الله ألف بينهم " صدق الله العظيم .صورة
تواضع تكن كالبدر لاح لناظر ٍ على صفحات الماء وهو رفيع ُ
ولا تك كالدخان يعلو بنفســه إلى طبقات الجو وهو وضيـــع ُ

صورة

صفحتي الشخصية
الأمير الحائر
مشرف قسم الروايات

بجد يا متر رأى مميز جدا لأنه جاى من حد عاش حقيقة الحب وكمان الجواز...اللى هو البداية الأجمل للحب الحقيقى...والمعنى اللى بتوصله من ان العطاء دون انتظار الأخذ ده اهم مبدأ فى الحب...وانك تحب بجد من غير ماتطلب انك تتحب...لأن الحب رد الفعل الطبيعى للحب لو كان صادق من القلب...وبحييك على الحقيقة الهايلة والأية الكريمة اللى ختمت بيها رأيك اللى بقدره جدا...ونورت الأقسام اللى تحت يامتر...ابقى خلينا نشوفك فيها دايما ونقرا أرائك المميزة صورة صورة

.....

أضف رد جديد

العودة إلى ”كلمات عن الحب...“