محدش عايز (هوت دوج)

لمناقشة مشاكل مصر المعاصرة ومحاولة إيجاد حلول عملية لها, بطريقة موضوعية بعيدا عن الإساءة لبلدنا وشعبها.

المشرفون: محمد محمود،المهاجر

أضف رد جديد
ابن مصر
أكاديمى نشيط
أكاديمى نشيط

محدش عايز (هوت دوج)

مشاركة بواسطة ابن مصر »

(حد عايز هت دوج يعنى كلب سخن او حمار سخن مش هتفرق اصل معدة المصريين تاكل الظلط)

معلش شوية ضحك قبل النكد .

(مش بتكلم عليها علشان مش بحبها ...بالعكس انا نفسى تبقى احسن)

نفي المهندس أمين أباظة وزير الزراعة واستصلاح الأراضي كل ما تردد عن إصابة اللحوم الحية المستوردة من أوروجواي بالأمراض‏ وأكد أن الرسالة المستوردة لحساب إحدي الشركات خضعت لإشراف كامل ودقيق من الهيئة العامة للخدمات البيطرية‏.‏
وأوضح أن مصر لديها قواعد وشروط صارمة بشأن استيراد اللحوم الحية‏‏ مشيرا إلي أن الشركات المتنافسة العاملة في هذا المجال تروج الشائعات لتدمير بعضها البعض والاستئثار بالسوق‏.‏
وأشار إلي أن الوزارة ستكون لها وقفة حاسمة مع هذه الاتهامات والتقارير الباطلة التي ليس لها أساس من الصحة‏.‏
وقال‏:‏ إن الموافقة علي قرار استيراد اللحوم من أوروجواي استغرقت عامين ونصف العام‏,‏ وذلك للاطمئنان علي موقفها الوبائي من خلال إرسال الفرق الطبية البيطرية المتخصصة‏‏ ومخاطبة المنظمة العالمية لصحة الحيوانات‏.‏
وكان تقرير للمجلس القومي للانتاج والشئون الاقتصادية قد حذر من تلوث الغذاء في مصر مشيرا إلي ما يسببه من أمراض بكتيرية وفيروسية وطفيلية مزمنة وحادة وأمراض الصيف والعدوي بفيروس التهاب الكبد الوبائي "أ"وزيادة حالات الاصابة بالاورام السرطانية والفشل الكلوي والكبدي.
كما حذر التقرير من التأثير السلبي لتلوث الغذاء علي صناعة السياحة وقلة أعداد السائحين الذين يزورون مصر مشيرا إلي أن من أهم مشكلات هذه الظاهرة ان معظم فنادق ومطاعم الدرجة الاولي تستورد بعض لحومها من الخارج وهو ما دفع بعض السفارات الاجنبية لتحذير رعاياها من تلوث الغذاء في مصر
والقت السلطات القبض علي اشخاص يبيعون لحوك كلاب وحمير للمواطنين.

بجد ربنا يسطر علينا بس لازم نصدق كلام المسئولين يا شباب هما ادرى يعنى كل يا عبد الله واتكل على الله
ابن مصر
على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء
أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء
بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب
وبحبها وهي مرمية جريحة حرب
بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء
واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء
----------------------------------------
يالا يا مصرى نشترى المنتج المصرى
--------------------------------

صورة
المهاجر
مشرف قسم المقالات و النقد الفنى
Real Name: أحمد جمال الدين أحمد
Favorite Quote: دائما إفعل ما تحب ان يراك الناس عليه
دائماً لا تفعل ما يحب الناس ان يروك عليه
verification: ID verified and trusted writer
مكان: مصر
اتصال:

Re: محدش عايز (هوت دوج)

مشاركة بواسطة المهاجر »

لا يا عم انا مش عايز مش كفاية مبيدات هتبقى دوجز ودونكيز
ربك بيقول فى القرآن" ان بعد العسر يسر" فصبرا ال مصر
همسه
مشرفة قسمى الشعر, كلام فى الحب
Real Name: آيه الشحات أحمد
Favorite Quote: اطلبوا اللعلم من المهد الى اللحد
verification: ID verified and trusted writer
مكان: مصر

Re: محدش عايز (هوت دوج)

مشاركة بواسطة همسه »

(كل ياعبد الله واتكل على الله) صورةايه يامحمد الموضوع الجميل ده هتقلب علينا المواجع ليه احنا كل ماننسى تفكرنا صورة وبعدين احنا هنعرف اكتر من المسؤلين هما قالو انها سليمه تبقى سليمه ومحدش يقدر يقول غير كدهصورةصورة اما احنا بقى رغم اننا واثقين ان الاكلات الجاهزه والتيك اواى والحاجات دى بتبقى احيانا مش مضمونه الا اننا مصرين ان احنا نشتريها وناكلها انا حاسه انى اكلت لوحدى لحد دلوقتى حمارين ونص كلب والحمد لله اننا مصريين معدتنا تهضم الزلطصورة
همسه
أضف رد جديد

العودة إلى ”هى دى مصر؟“