طفل برئ

لكتابات الأطفال تحت 13 سنة, وكذلك أعمال الكبار الموجهة إلى الأطفال.

المشرف: تنهيدة

قوانين المنتدى
هذا القسم مخصص لتشجيع الأطفال على الكتابة, وكذلك لتشجيع أدب الطفل من جانب الأعضاء, يمكن للأطفال كتابة أعمالهم هنا بكل حرية من خواطر أو أشعار أو قصص أو مشاكل تواجهم فى حياتهم اليومية والدراسية. و الكتابة عن أرائهم البسيطة فى قضايا العالم المحيط بهم وأحلامهم للمستقبل, ننصح كل الأعضاء بتشجيع الأطفال المحيطين بهم على الكتابة والتعبير عن أنفسهم وأحلامهم بالكتابة.
أضف رد جديد
الامير الصغير
أكاديمى فعال
أكاديمى فعال
Real Name: امير توفيق
Favorite Quote: @@@@مصر التى فى خاطرى وفى فمى ...احبها من كل روحى ودمى@@@@
verification: ID verified and trusted writer
مكان: مدينه الاحلام

طفل برئ

مشاركة بواسطة الامير الصغير »

طفل برىء
----------
الطفل فى عيونه دمعة مش عارف هيشلها ازاى عيلته بتموت بالرصاص مش عارف الرصاصة جاية منين .. واصحابه الاطفال بيموتوا فى ثانيه وردة لسه ما فتحتش
بتموت فى ثانيه الاغانى مش هتنفع لازم نروح نفديهم بدمنا .....طفل فى عيونه برئ....ليه اهاليهم بيموتوا.وهو كمان بعديهم و ناس كتير جايين -اطفال بيموتوا فى لحظه الم.
احلمو بالأطفال الى بتموت كل يوم......منهم بيمتوا من الجوع......وممكن يموتوا من العطش .هناك مفيش رحمة
يقتلوا فى الناس.....اطفال بيموتوا وهما على يد ابوهم او امهم الدم بينزف منه وهومش قادر يعمل حاجة..........انا نفسى اعرف بيقتلوا بعض ليه...متجوبونى ليه كدة.
حرااااام كفايه كده اطفالهم بيموتوا ادام عنيهم مش بيقدروا يعملوا حاجه.......حسوا باناس والاطفال دى..........مش حرام عليهم كدة..........العراق وفلسطين.....
محتلين.اوامتى النهايه.ماتقولوش ده حلم بعيد..ده حلم طفل برئ.
-------------------------(امير)--------------------------
(الاميرالصغير)
بنحبك ياغزة
صورة
تنهيدة
مشرفة قسم أدب الأطفال
Real Name: نهاد نعمان
Favorite Quote: لوسرقت منا الأيام قلباً معطاء بسام لن نستسلم للآلام ...لن نستسلم للألام .....
مكان: بنت مصر

Re: طفل برئ

مشاركة بواسطة تنهيدة »

صورةبداية جميلة جدددددددددددا يأمير واللهى انا فرحانة بيكى أوى وفرحانة أكتر أنك أستجبت لطلبى أنك تكتب انت بتفكر فى أية ودة حاجة جميلة منك بالنسبة لكلماتك فهى معبرة وجميلة جدا انا مستنية منك أفكار وكلمات أكتر تكون بأحساسك البرىء دة ربنا يوفقك يأميرصورةصورةصورة
صورة
همسه
مشرفة قسمى الشعر, كلام فى الحب
Real Name: آيه الشحات أحمد
Favorite Quote: اطلبوا اللعلم من المهد الى اللحد
مكان: مصر

مشاركة بواسطة همسه »

جميل والله ياامير فعلا دى كلمات طفل برىء بيتكلم بالفطره بس الله عليكصورة
همسه
الأمير الحائر
مشرف قسم الروايات
Real Name: وليد توفيق
Favorite Quote: و تبقى الكلمات...

مشاركة بواسطة الأمير الحائر »

أمير يا أديب من صغرك صورة كلام جميل أوى وهو فعلا كلام طفل برئ بس على فكرة انا ساعدته فى أخر سطر..هو كان كاتب النهاية..." ماتقولوش ده حلم بعيد " فأنا قلتله يكتب اسم الخاطرة بتاعته طفل برئ فى النهاية بردو فكتب " ده حلم طفل برئ " حلوة يا أمير وجميل انك من السن ده حاسس بقضية زى الأحتلال بالشكل الجميل ده...المهم بس تخف كتابة شوية وتركز فى المزاكرة مش ترجعلى من المدرسة مالى الكراسة بتاعتك كتابة فى شعر وخواطر صورة هههه يلا مبروك يا أمير على أول خاطرة ليك وان شاء الله المرة الجاية تكتب أحسن وأحسن عشان تبقى أصغر أديب فى مصر.صورة
ثمة أسماء و ألقاب تبقى..بقاء الأرض..بقاء السماء..و بقاء الكلمات...
ثمة أشياء تتعلق حياتها بأماكنها..بتوابيت مغلقة تخشى الإبتعاد عنها...
رغم أن الحياة..قد تكمن فى هذا البعد...

.....

...:: و تبقى الكلمات ::...

...... صفحتى فى الأكاديمية ......
المهاجر
مشرف قسم المقالات و النقد الفنى
Real Name: أحمد جمال الدين أحمد
Favorite Quote: دائما إفعل ما تحب ان يراك الناس عليه
دائماً لا تفعل ما يحب الناس ان يروك عليه
اتصال:

مشاركة بواسطة المهاجر »

يا ادى النيلة امير الصغير جه كدا يبقى ما حدش هيقرأ الخواطر بتاعتى مبسوط يا عم امير ماشى يا عم حلوة اوى على فكرة ومشروع كاتب احسن من وليد اخوك
Egypt Write
إدارة الأكاديمية
Favorite Quote: الكلمة...حياة

مشاركة بواسطة Egypt Write »

مجهود جميل حتى وإن أتى من طفل صغير ولكن يستحق كل التشجيع.
خطوة جيدة من الأمير الحائر بتشجيع أخيه ولو لم يكن فى السن المناسب ولكنه أبدع وكتب ماأوحى إليه عقله الصغير.
تشجيعا لتلك الخطوة وتنظيما أيضا لأقسام الأكاديمية, سيتم فتح قسم خاص بمشاركات الأطفال تحت 13 سنة وكذلك إذا أراد أى من الأعضاء كتابة عمل أدبى موجه للأطفال, لذا سيكون قسم لأدب الطفل بوجه عام, ونشجع كل الأعضاء على اتخاذ تلك الخطوة وتشجيع الأطفال على الكتابة كهواية مهمة ومفيدة لبناء الشخصية والتعبير عنها.
تحية للأمير الحائر, ولأصغر عضو أكاديمي ( لسه صغير ), مع تمنياتنا بالتوفيق.
إدارة الأكاديمية
الأمير الحائر
مشرف قسم الروايات
Real Name: وليد توفيق
Favorite Quote: و تبقى الكلمات...

مشاركة بواسطة الأمير الحائر »

شكرا بجد وتحية للإدارة على مجهودها واهتمامها...وفعلا كده تنظيم أحسن عشان يبقى فيه كيان خاص بالأطفال فى الموقع وكمان عشان ماحدش يضايق ان الأطفال بيشتركو فى أقسام الكبار..لأنى كنت بفكر فى حاجة زى كده لما ماكنتش عايز أدخل أخويا الموقع خايف حد يضايق...بجد تفكير هايل بحيى الأدارة عليه...وشكرا مرة تانيةصورة
ثمة أسماء و ألقاب تبقى..بقاء الأرض..بقاء السماء..و بقاء الكلمات...
ثمة أشياء تتعلق حياتها بأماكنها..بتوابيت مغلقة تخشى الإبتعاد عنها...
رغم أن الحياة..قد تكمن فى هذا البعد...

.....

...:: و تبقى الكلمات ::...

...... صفحتى فى الأكاديمية ......
قلب حزين
مشرفة قسم المناقشات
Favorite Quote: الحب هى النار الوحيدة التى تحب أن تحرق منها!

مشاركة بواسطة قلب حزين »

ايه ده كله استنى بقى هو مين اخو مين؟ صورة أمير أخو أمير؟ نكتة دى صورةانا حاسة ان انتو غيرتو الاكاديمية وانا مش موجودة صورة
بس بجد جميل انا اللى فهمته ان ده اخوك يا أمير واسمه أمير وانت خليته يكتب فعملو قسم جديد هايل والله واخوك بيكتب كويس جدا طالع لأخوه طبعا صورة
وبعدين هو ايه حكاية الالوان والمشرفين دى بقى هو انا بقالى سنة مادخلتش الاكاديمة ولايمكن دخلت اكاديمية غلط صورة عموما مبروك يارمز الجمل شكلك استغليت غيابى وزورت فى نتايج الانتخابات صورة
صورة
لو ماقدرتش تضحك ماتدمعش وماتبكيش وان مافضلش معاك غير قلبك مش هتموت هتعيش
أضف رد جديد

العودة إلى ”أدب الأطفال“