سيادة المال وعبودية للانسان

للخواطر والنثر الأدبى باللغة الفصحى.

المشرفون: تنهيدة،سندريلا

أضف رد جديد
ابن مصر
أكاديمى نشيط
أكاديمى نشيط

سيادة المال وعبودية للانسان

مشاركة بواسطة ابن مصر »

السلام عليكوا
طبعا مستغربين انى اول مرة اكتب فى القسم الادبى صورةانا نفسى مش عارف انا كتبت ليه بس ده الكلام من داخلى وكنت عايز اخرجه
عموما الخاطرة بعنوان(سيادة المال وعبودية الانسان)
كيف سيطر المال على نفس الانسان كيف اصبح المال هو المتحكم فى اهواء الانسان عندما يفرح يكون المال هو الفرحة.
عندما يحزن يكون المال هو الحزن حتى عندما يحب يكون المال هو الحب اصبح الانسان عبد للمال.
اصبح المال هو السيد الذى يطاع والانسان هو الخادم المطيع لسيده والذى اذا عصى له امر قام السيد بمعاقبته.
ماهو هذا السيد انه المال على الرغم من انه فى الواقع بعض الاوراق ليس لها اي قيمة ولكن بعد الطباعة تصبح نقود تصبح سيد.
هل من الممكن ان تحدث حروب من اجل بعض الاوراق نعم تحدث و تضيع الارواح من اجل بعض الاوراق .
اوراق ما هذه المادة الشيطانية التى تسببت فى ضياع الارواح وزلك مجرد انها اصبحت نقود عن طريق شىء اخر وهو الة الطباعة.
انظر الى النقود التى بيديك الا ترى السيادة الا ترى الديكتاتورية الحمقاءانها وحش اذا لم يلتهمك سوف يلتهم من حولك .
كيف ذهب الكثير والكثير من شهداء المال كيف مات شيخ ظننا من الاخرين انه يحمل المال .
كيف دفع لقاتل المال من اجل قتل شخص لا يعرفه ولم يقابله قبل ذلك فيكون المال هو السلاح الذي يضرب به هذا الشخص من القاتل .
كيف يترك الحبيب حبيبه من اجل حفنة من الاموال او من اجل عدم استطاعة الحبيب ان يوفر سبل المعيشة لحبيبه .
كيف يشرد الاطفال من اجل لقمة العيش ومن اجل خدمة هذا السيد الديكتاتور والذي يسمى بالنقود .
سحقا لهذا السيد الظالم الذي يدير حياة الانسان على الرغم من انه هو الذى ينشئه بيده .
هل رايت عبودية مثل هذه العبودية.. عبد ينشىء سيده حتى يلتهمه .
وفى النهاية ضاعت الانسانية وظل المال هو السيد.

وفى النهاية انا لا انتظر اى تعليق لانى اخرجت ما بداخلى و هذا يكفى بالنسبة لى
ابن مصر
على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء
أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء
بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب
وبحبها وهي مرمية جريحة حرب
بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء
واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء
----------------------------------------
يالا يا مصرى نشترى المنتج المصرى
--------------------------------

صورة
الأمير الحائر
مشرف قسم الروايات
Real Name: وليد توفيق
Favorite Quote: و تبقى الكلمات...
verification: ID verified and trusted writer

Re: سيادة المال وعبودية للانسان

مشاركة بواسطة الأمير الحائر »

أهلا بيك يا محمد فى أول عمل فى قسم الخواطر وبتمنى نشوفك دايما فيه ان شاء الله صورة
بالنسبة لموضوع خاطرتك هو مميز جدا وغة كويسة وصلت بيها اللى أنت عايز تقوله, ده بالنسبة للخاطرة كعمل أدبى...انما كرأيى فى الموضوع فأنا بأعتقد ان كل واحد وشخصيته...مش اى حد بيقى عبد للمال...فيه ناس بتبقى حياتها كلها حسابات فى حسابات هأكسب كام وهيبقى معايا كام وهأجيب شقة بكام وهأجيب شبكة بكام وهأجيب عربية بكام...وبكام وبكام...لحد أخر عمره وفى الأخر هو ايه؟ ولاحاجة ممكن يكون ماحققش أحلامه...أو ماعملش حاجة عظيمة تخلد اسمه...كل اللى عمله انه جاب فلوس...والفلوس عمرها مابتعمل كرامة ولا بتخلد صاحبها...المال ليه دور مافيش حد يقدر ينكر...بس مش معنى كده ان هو يتحكم فى حياتنا ونبقى عبيد ليه...بالعكس..نرفض التحكم ده..وزى ماقلت كل واحد وشخصيته...
شكرا ليك يامحمد على خاطرتك وموضوعها المهم...وبنتستنى أعمالك الجاية ان شاء الله.
ثمة أسماء و ألقاب تبقى..بقاء الأرض..بقاء السماء..و بقاء الكلمات...
ثمة أشياء تتعلق حياتها بأماكنها..بتوابيت مغلقة تخشى الإبتعاد عنها...
رغم أن الحياة..قد تكمن فى هذا البعد...

.....

...:: و تبقى الكلمات ::...

...... صفحتى فى الأكاديمية ......
تنهيدة
مشرفة قسم أدب الأطفال
Real Name: نهاد نعمان
Favorite Quote: لوسرقت منا الأيام قلباً معطاء بسام لن نستسلم للآلام ...لن نستسلم للألام .....
verification: ID verified and trusted writer
مكان: بنت مصر

Re: سيادة المال وعبودية للانسان

مشاركة بواسطة تنهيدة »

صورةالموضوع مهم يامحمد وانت طرحته بشكل جميل والجميل أكتر فى الموضوع أن خواطرك مش بتتكلم عن موقف حصل ليك لاده بتتكلم عن موقف بقه بيحصل لناس كتير لكن صدقنى يامحمد مش لكل الناس لسه فى عالمنا ناس عندهم انسانية فليس كل من يستخدمون المال هم القتلة او المرتشين فى ناس بتستخدم المال كوسيلة وليست كغاية فتظل العمر كله تجرى لكسب المال (أنا اسفة يامحمد لوكنت قلتلك تعليقى لكن الموضوع حقيقى مهم للنقاش فمازال يوجد بيننه ناس مستحيل تكون عبده سوى لله عز وجل )اشكرك يامحمد على موضوعك وأتمنى أنا أرى لك مواضيع وافكار أكثرصورة
صورة
أضف رد جديد

العودة إلى ”خواطر فصحى“