رأيتة يراقبنى

للخواطر والنثر الأدبى باللغة الفصحى.

المشرفون: تنهيدة،سندريلا

أضف رد جديد
تنهيدة
مشرفة قسم أدب الأطفال
Real Name: نهاد نعمان
Favorite Quote: لوسرقت منا الأيام قلباً معطاء بسام لن نستسلم للآلام ...لن نستسلم للألام .....
verification: ID verified and trusted writer
مكان: بنت مصر

رأيتة يراقبنى

مشاركة بواسطة تنهيدة »

رأيتة يترقبنى من بعيد ويهمس بكلام مع من حولةمن اصدقاء حوالت انا أتجاهلة واستمريت فى الحديث مع أصدقائى ولكنه ظل يرقبنى ويطيل النظر الى بنظرات لم أقدر على تفسيرها ولكن أحسست أن نظراتة تجعلنى أرتقى وأعلو بمشاعرى احسست بأأحساس الطاوس الذى يختال بنفسه امام من يشاهدوه حوالت اظهر أمامه بألطف صورة بأن أتكلم بهدوء واضحك بأبتسامة والتزم مع أصدقائى وهو ظل أيضا يتحدث مع من حوله ولكن كان يدور حوار اخر بين عينى وعينه كنت أشعر بأنه يصفنى بنظراته ويغزالنى بأرق الكلمات كنت أتمنى أن لاأتحرك من هذا المكان فكانت الشمس ساطعة والنور يملىء المكان والزرع الأخضر يلمع بضوء الشمس الساقط عليه والأزهار تميل على بعضه برقة وأحساس وقطرات الندى كأنها ماس سقط عليها فالجو بديع ملىء بالحب وصفاء الطبيعة يغنى فرحا وفجأه دق جرس هاتفى فأخرجتة من حقيبتى وانشغلت بالرد على الهاتف وبعدما انتهيت لم أرى هذا الشخص فرجعت الى المنزل فرحه ولم أعرف لماذا ولكنى أكتشفت أن الحياة مجموعة من اللقاءات فقد تجمع وقد تفرق وقد تترك أثر جميل فى النفس فيجعلها واثقة أكثر وقد يكون سبب فى معرفة نفسك أكثر.
المرفقات
0009.jpg (56.87 KiB) تمت المشاهدة 2933 مرةً
آخر تعديل بواسطة تنهيدة في 05 نوفمبر 2008, 12:38 am، تم التعديل مرة واحدة.
صورة
الأمير الحائر
مشرف قسم الروايات
Real Name: وليد توفيق
Favorite Quote: و تبقى الكلمات...
verification: ID verified and trusted writer

Re: رأيتة يترقبنى

مشاركة بواسطة الأمير الحائر »

ياصباح المواهب :) الساعة دلوقتى 6 صباحا بتوقيت شارعنا :D ولسه صاحى وقريت تانى عمل ليكى... وانا اللى كنت فاكر هأكسب الجايزة بدون منافس شكلى مش اعرف اكسبها بعد ماانتى جيتى ياتنهيدة :x هههههه بهزر بجد انتى مشروع كاتبة كويسة جدا واللى عجبنى فيكى انك احساسك حلو وبدال فيه احساس يبقى فيه بحور أدب ممكن نتكتب لأن الأحساس هو أساس الأدب...بس ليا شوية ملاحظات بسيطة بالنسبة لمعنى كلمة يترقب الى انتى استخدمتيها فى العنوان...الترقب من ترقب أى انتظر حدوث شئ يعنى معناها الأنتظار لكن المعنى اللى عايزة توصليه هو المراقبة يعنى " رأيته يرقبنى " أو رأيته يراقبنى " انما حرف التاء فى الأول ده هو اللى مدى معنى الأنتظار
بعد الأخطاء الأملائية أقدر أقولك بجد انتى ان شاء الله لو لقيتى أفكار كويسة وغريبة وده اللى واضح عليكى انك بتلتقطى موقف وبتحوليه لكتابة وده هايل بجد زى الموقف ده..موقف عابر بيحصل لناس كتير بس انتى حولتيه بإحساسك لعمل جميل أوى...وكده بإحساسك ممكن تبتدى تكتبى أنواع كتيرة وتطورى كتابتك...انا هأبدأ اكتب رواية ان شاء الله هنا انهارده ابقى تابعيها عشان تعرفى اللى اقصده...وكمان عشان تقوليلى رأيك فى كتابتى dream11
البداية عملين أجمل من بعض وان شاء الله اللى جاى أحسن وأحسن..ربنا يوفقك
أمير الكلمات
ثمة أسماء و ألقاب تبقى..بقاء الأرض..بقاء السماء..و بقاء الكلمات...
ثمة أشياء تتعلق حياتها بأماكنها..بتوابيت مغلقة تخشى الإبتعاد عنها...
رغم أن الحياة..قد تكمن فى هذا البعد...

.....

...:: و تبقى الكلمات ::...

...... صفحتى فى الأكاديمية ......
قلب حزين
مشرفة قسم المناقشات
Favorite Quote: الحب هى النار الوحيدة التى تحب أن تحرق منها!
مكان: مصر

Re: رأيتة يترقبنى

مشاركة بواسطة قلب حزين »

أهلا بيكى ياتنهيدة اخت وزميلة فى الأكاديمية, على فكرة الاسم الرمزى بتاعك لذيذ اوى وجديد :) أنا مريم وكنت بادرس فى كلية آداب عشان كده يعنى ياعتبر نفسى الحمد لله كويسة فى الكتابة وانا شايفة انك زى ماقال أمير مشروع كاتبة ممتازة لأن فعلا بتحسى بحاجة وبتكتبيها وده مش اى حد بيعمله دايما وأمير سبقنى وصلحلك الأخطاء الإملائية البسيطة دى وان شاء الله تكتبى أكتر وطريقتك تبقى ممتازة عشان توصلى احساسك بجد, نورتى ياتنهيدة dream11 وأمير انت سهران لحد الصبح عشان تبص للناس فى الجوايز :lol: سيب الناس تكتب ino1 وهاستنى الرواية بقى ;)
صورة
لو ماقدرتش تضحك ماتدمعش وماتبكيش وان مافضلش معاك غير قلبك مش هتموت هتعيش
أضف رد جديد

العودة إلى ”خواطر فصحى“