يكفينى حبك

للخواطر والنثر الأدبى باللغة الفصحى.

المشرفون: تنهيدة،سندريلا

أضف رد جديد
تنهيدة
مشرفة قسم أدب الأطفال
Real Name: نهاد نعمان
Favorite Quote: لوسرقت منا الأيام قلباً معطاء بسام لن نستسلم للآلام ...لن نستسلم للألام .....
verification: ID verified and trusted writer
مكان: بنت مصر

يكفينى حبك

مشاركة بواسطة تنهيدة »

يكفينى حبك ...
يكفينى أن أعيش به باقى حياتى
أنت أعطيتنى أجمل سنين العمر بلا أنت أجمل ما فى العمر
سأعيش باقى حياتى على ذكره هذا الحب ولم أنساك يوما وكيف أنساك وعينى لاترى حبا سواك
أذا كنت فارقتنى دون أختيارك فكيف أفارق حبك بأختيارى
أنت منحتنى حبا حقيقيا يجعلنى أعيش العمر كله على ذكراه....
أنا أراك دائما.... انت لم تغيب عنى انت تعيش فى قلبى وحدك ...قلبى رفض الحب قبلك وسيرفض الحب بعدك.....
أنا لم أعش حياة واحدة معك بل عشت فى حبك أكثر من حياة ...كنت فى حياتك الأم .والأخت .والصديقة.والحبيبة
جعلتنى كل حياتك ..كيف أجعلك أنا ماضا فى حياتى ..أنت حاضرى ومستقبلى وماضا لم يمت بل يعيش معى فى كل لحظاتى ...أذا غبت عنى فى صحوى تذكرنى أحلامى
أنا أعيش دائما فى أنتظار لقأك ...أجعل قلبك يطمئن ..قلبى بعدك أصبح ذكرة من ذكرياتك....
فأذا كنت منحتنى حبا أعيش به العمر فأنا أمنحك قلبى بكل مافيه من أخلاصا وحبا....
يكفينى حبك أعيش به ما تبقى من عمرى صورة
صورة
المهاجر
مشرف قسم المقالات و النقد الفنى
Real Name: أحمد جمال الدين أحمد
Favorite Quote: دائما إفعل ما تحب ان يراك الناس عليه
دائماً لا تفعل ما يحب الناس ان يروك عليه
مكان: مصر
اتصال:

Re: يكفينى حبك

مشاركة بواسطة المهاجر »

بسم الله ما شاء الله
قلبتى المواجع يا تنهيدة بخاطرة ولا اروع نعم يكفينى حبك
همسه
مشرفة قسمى الشعر, كلام فى الحب
Real Name: آيه الشحات أحمد
Favorite Quote: اطلبوا اللعلم من المهد الى اللحد
مكان: مصر

مشاركة بواسطة همسه »

جميل قوى الموضوع ياتنهيده وكلماته رقيقه قوى ومعبره وزى مااحمد قال ليه هتقلبى علينا المواجعصورة
همسه
ابن مصر
أكاديمى نشيط
أكاديمى نشيط

مشاركة بواسطة ابن مصر »

بحد كلام جميل بس انا بصراحة مش عارف اقول احساسك جميل لانى مش مقتنع بالكلام ده لانى تعرضت لموقف افقدنى الصقة بكل النساء و تقريبا كان نفس القصة بس كان العكس عموما يمكن حد تانى يحسه بس الكلام جميل و ده مش جديد عليكى
ابن مصر
على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء
أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء
بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب
وبحبها وهي مرمية جريحة حرب
بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء
واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء
----------------------------------------
يالا يا مصرى نشترى المنتج المصرى
--------------------------------

صورة
الأمير الحائر
مشرف قسم الروايات
Real Name: وليد توفيق
Favorite Quote: و تبقى الكلمات...

مشاركة بواسطة الأمير الحائر »

تنهيدة يازميلتى العزيزة....وحشتنى خواطرك...ورجعتى بخاطرة جميلة جدا...بس عشان احنا زملا فى تيم واحد قبل مانكون زملا فى الأكاديمية فهأقولك بس شوية ملحوظات صورة
اولا فى كذا جملة كررتى الضمير كتير مع انه متهيألى كان هيبقى احلى كتير لو اتشال الضمير زى مثلا:
" فأنا أراك دائما فانت لم تغيب عنى فانت تعيش فى قلبى وحدك فقلبى رفض الحب قبلك وسيرفض الحب بعدك..... "
الأفضل فيها:
" فأنا أراك دائما...لم تغب عنى...تعيش فى قلبى...فقلبى رفض الحب قبلك وسيرفض الحب بعدك "
لأنه إعادة الضمير كتير بيطول الصيدة بدون داعى وبيضيع معانيها...تانى ملحوظة بسيطة ماتكتريش من حرف ( الفاء ) كتير لأنى ملاحظ انه قاسم مشترك دايما فى كتابتك, وده مش مطلوب بالذات فى خاطرة...اللى حروف العطف مش بتبقى فى العادة محببة فيها يعنى بيناسبها المعانى والألفاظ المرسلة بحرية أكتر...مثلا:
" ليت حبى كان لكى بحرا....ليت قصائدى كانت لكى دفئا..." لو دخلتى واو مثلا أو فاء بين الجملتين مش هتبقى غلط بس هتبقى نطقها وانتظامها فى وسط الخاطرة مش حلو...فعشان كده حاولى تنظمى استخدام حروف العطف بوجه عام وحرف الفاء بوجه خاص...بحيث تستخدميه لما يحتاج المعنى بس...صورة
يارب أكون قدرت أوصل ملاخظاتى البسيطة ليكى يازميلتى....بالنسبة للمعنى من القصيدة بصراحة جميل جدا والمعنى اللى انتى قاصداه من ان اللى بيفارق حبيبه بدون اختياره مابيبقاش ذنبه وبيعمل للى بيحبه حيرة لأنه مش عارف يحب حد تانى وينسى حبه القديم...ومش عارف يحمل حبيبه القديم الذنب ولا يعاتبه لأن الذنب مش ذنبه...مع إن رأيى الشخصى فى الموضوع ده ان لازم الحياة تعدى...لأن أكيد الحبيب القديم اللى فارق ده لو بيحب هيتمنى للى بيحبه انه يكون سعيد لو حتى بعيد عنه....مع حزنه لأنه مش فارقه بإختياره..وده هو اللى مصعب الموقف...
أسف لو كنت طولت فى ردى ياتنهيدة ومستنى خاطرتك الجاية ان شاء الله لأنى بجد وحشتنى مشاركاتك فى أول قسم كتبتى فيه صورةصورةصورة
ثمة أسماء و ألقاب تبقى..بقاء الأرض..بقاء السماء..و بقاء الكلمات...
ثمة أشياء تتعلق حياتها بأماكنها..بتوابيت مغلقة تخشى الإبتعاد عنها...
رغم أن الحياة..قد تكمن فى هذا البعد...

.....

...:: و تبقى الكلمات ::...

...... صفحتى فى الأكاديمية ......
تنهيدة
مشرفة قسم أدب الأطفال
Real Name: نهاد نعمان
Favorite Quote: لوسرقت منا الأيام قلباً معطاء بسام لن نستسلم للآلام ...لن نستسلم للألام .....
مكان: بنت مصر

مشاركة بواسطة تنهيدة »

بشكر احمد وهمسة على ردودهم الجميلة وبشكر كمان محمد ولو انى شايفة انا عدم ثقته فى كل البنات ده مش فى محلها لان الانسان طول ماهو عايش أكيد حيحب صورةاما انت ياوليد فانا بشكرك لمساعدتك ليه بملاحظاتك الا أكيد حتلاقينى مغيرها فى كتاباتى الجاية واعذرينى بجد على أخطائى لان انا لما بكتب بأنسى نفسى فعشان كدة بغلط كتير لكن اكيد طول مامعانا زميل ومشرف زيك فاحنا أكيد حنكتب احسن بشكرك جددددددا ياوليدصورةصورةصورة
صورة
أضف رد جديد

العودة إلى ”خواطر فصحى“