جنّـنـووني ! ح 6 (( ألطف الكائنات ! ))

هذا القسم لليوميات أو المذكرات المسلسلة والمكتوبة فى قالب كوميدى أو اجتماعى ساخر.

المشرف: الأمير الحائر

Ghadat2009
مشرفة قسم الكتابة
Real Name: غادة يسري
Favorite Quote: كن جميلا ..... ترى الوجود جميلا :)
verification: ID verified and trusted writer
مكان: مصر الجميلة

Re: جنّـنـووني ! ح 6 (( ألطف الكائنات ! ))

مشاركة بواسطة Ghadat2009 »

المصرية كتب:دمك خفيف يا غادة يا عسل واللهى الكارتون هيهبل العيال الواد ابن اخت خط ودنه تحت الحنفية عشان يقلد توم وجيرى وقعد شهرين يتعالج من ودانه ربنا يهديهم .

انتي اللي الألطف يا رانيا م11

فعلا ...الكارتون بقى خطر جدا و الأطفال بيعتبروا بعض الشخصيات الكرتونية قدوة مثيرة للإعجاب ...و معظمهم بيحبوا توم و جيري مثلا ..و حتى و احنا صغيرين كنا مدمنين نتفرج عليه ...بس محتواه سيء جدا هو و غيره من الكارتون المسيورد خامة و أفكار !

و ألف سلامة لابن أختك العزيز ...أنا ليا بنت عمتي : حاولت و هي صغيرة تقلد سوبرمان ! بس الحمد لله كان من مسافة دور واحد و من على السلالم و تعالجت و خفت و ربنا ستر ...و طبعا كان ده زي صفارة إنذار لمامتها أنها تمنع و تراقب الكارتون بحذر مع بنتها و توجهها إذا استدعى الأمر

تحياتي لكِ flower1 flower1 flower1
صورة

.
.
.
[highlight=#ffff40]*** لــزيارة صــفـــحـــتــي *** [/highlight]
الأمير الحائر
مشرف قسم الروايات
Real Name: وليد توفيق
Favorite Quote: و تبقى الكلمات...
verification: ID verified and trusted writer

Re: جنّـنـووني ! ح 6 (( ألطف الكائنات ! ))

مشاركة بواسطة الأمير الحائر »

يعنى بجد ولا أجمل حلقات كوميدية قرتها ولا شوفتها.. :) كنت مفتقد قراية السلسلة دى جداً و مفتقد الكوميديا و الفايدة فى نفس الوقت اللى فى كل حلقاتها..و ما فيش أجمل طبعاً من فرصة الفكرة الممتازة ( كتابنا تحت الأضواء ) و إنك نجمة الأسبوع عشان أقرى اللى فاتنى من الأجزاء..ده موضوع تانى ان شاء الله أقوله فى ردى هناك..انا مستعجل أكتر بجد على الرد على كل الأعمال اللى افتقدها...

نرجع للجزء الرائع..فكرة التلفزيون و الكرتون بجد تناولتيها كويس أوى و إزاى ممكن الأطفال يتحولوا من مصدر للسعادة لكل اللى حواليهم و إسمتاع حتى بشقاوتهم لمصدر إزعاج يوصل لحد الخطر ساعات زى ما وصفتى و زى ما تابعت فى الردود و أكيد حالات تانية كتير أكبر بتبقى المشكلة فيها عدم متابعة الأهل للى بيشوفوه أولادهم..و مش بيركزوا فى إختيار حتى نوع الكرتون اللى هيشوفوه و مناسبته لسنهم..شخصياُ انا كنت دايماً لحد فترة قريبة قبل ما انشغل بأنزل أفلام كرتون بنفسى لأمير أخويا و أتفرج عليها بالكامل معاه..أو اتابع معاه الحلقات اللى بيحبها على سبيس تون مثلاً..زى ما بعمل بالظبط فيما يخص الكتب و مجلات الأطفال اللى بقراها معاه..بحيث أولاً أبقى عارف إن اللى هيتفرج عليه ده هيفيده..ثانياُ للتوجيه عشان يفهم المعنى من ورا الفيلم أو حلقة الكرتون.. و لو فيه حاجة مش فاهمها أوصلهاله و أسيبه هو يحس بمعناها و الهدف منها..

لكن للأسف إن المجهود الطويل ده مع اطفالنا فى إختيار حاجة مناسبة لسنهم و تساعدهم على التفكير و الإدراك..ممكن يضيع فى ساعة نسيب طفل فيها يتفرج معانا أو من غيرنا على فيلم من أفلامنا العادية اللى بقت كلها درجة عاشرة..و ده فى رأيى بقى ظاهرة اخطر ألف مرة فى أيامنا دى من كرتون المقالب و الشخصيات السيئة رغم خطورته على الأطفال..

الموضوع بجد طويل و محتاج لكلام اكتر من كده بكتير..كتبتى ياغادة بشكل كوميدى جميل و مميز قضية مهمة.. بالنسبة ليا شخصياُ و اعتقد بالنسبة لأى حد يهمه إنه يزرع حاجة جميلة فى أطفاله سواء أخوة او أبناء..ويارب بجد يعين الكل على مسؤلية القدوة و تعليم الأطفال من صغرهم كل اخلاق و عادات جميلة
و ربنا يوفقك دايماً يا غادة فى كل مجال أدبى تكتبى فيه بنفس المستوى الرائع :) flower1
ثمة أسماء و ألقاب تبقى..بقاء الأرض..بقاء السماء..و بقاء الكلمات...
ثمة أشياء تتعلق حياتها بأماكنها..بتوابيت مغلقة تخشى الإبتعاد عنها...
رغم أن الحياة..قد تكمن فى هذا البعد...

.....

...:: و تبقى الكلمات ::...

...... صفحتى فى الأكاديمية ......
أضف رد جديد

العودة إلى ”مذكرات كوميدية“