لو حبيت تسأل ....تسأل مين؟

خطواتك الأولى على درجات الأكاديمية, لتعريف باقى الأعضاء بنفسك عن طريق المواضيع الشخصية والنقاشية المختلفة.

المشرف: تنهيدة

قوانين المنتدى
يمنع تماما وضع البريد الألكترونى أو الموقع الشخصى داخل المواضيع فى هذا القسم أو غيره, يمكنك دائما وضع ذلك فى توقيعك وملفك الشخصى مع التحذير بأن إظهار بريدك الألكترونى فى موقع عام يعرض بريدك الألكترونى للرسائل المزجعة أو محاولات السرقة.
المهاجر
مشرف قسم المقالات و النقد الفنى
Real Name: أحمد جمال الدين أحمد
Favorite Quote: دائما إفعل ما تحب ان يراك الناس عليه
دائماً لا تفعل ما يحب الناس ان يروك عليه
verification: ID verified and trusted writer
مكان: مصر
اتصال:

Re: لو حبيت تسأل ....تسأل مين؟

مشاركة بواسطة المهاجر »

لا يا محمد انا عارف انت مين ؟ وخلينى ابدأ كلامى الأول بأية قرأنية ربنا سبحانه وتعالى بيقول ايه بسم الله الرحمن الرحيم " وما خلقت الجن والإنس إلأ ليعبدون ، ما أريد منهم من رزق وما أريد ان يطعمون ، إن الله هو الرزاق ذو القوة المتين" صدق الله العظيم
اعتقد الاية يا محمد وصلتلك انت مين ولو ما وصلتلكش هقولك انت ايه اولا خلينى اسالك انت ايه ثانيا خلينى اجاوب بالنيابة عنك إنت بنى أدم يعنى انسان يعنى انت من ضمن الخلائق اللى خلقها ربنا لعبادته اذن انت ايه انت عبد الله ربنا خلقك عشان تعبده ولا تكفر بعبادته انت عبد الله ربنا خلقك عشان تكون خليفته فى الارض " وإذ قال ربك للملائكة انى جاعل فى الارض خليفة " صدق الله العظيم إنت عبد الله مخلوق عشان تعمل وتشتغل وتجد وتعمر فى الارض " وقل اعملوا فسيرى الله عملكم ورسوله والمؤمنين " انت عبد الله اكرم خلق الارض عند الله " ولقد خلقنا بنى ادم وكرمناهم على كثير ممن خلقنا " انت عبد الله وانا عبد الله وتنهيدة عبد الله وامة الله وكل الناس تحت باب العبودية لله فانت مين انت عبد الله عرفت يا عبد الله ولا لسة أققولك " وما متاع الحياة الدنيا فى الأخرة الا قليل " يبقى انت يا معلم عبد الله ماشى ومش هتسيب يبقى تمشى وانت عبد الله احسن ولا وانت مش عارف انت مين ؟
الأمير الحائر
مشرف قسم الروايات
Real Name: وليد توفيق
Favorite Quote: و تبقى الكلمات...
verification: ID verified and trusted writer

Re: لو حبيت تسأل ....تسأل مين؟

مشاركة بواسطة الأمير الحائر »

يا أحمد مع احترامى لرأيك والأيات القرآنية الكريمة اللى كتبتها فلو لاحظتمحمد كاتب انه عارف كويس انه عبد لله وخليفته فى أرضه ودى حاجة كلناعارفنها...لكن محمد بيسأل من ناحية معنوية...أنا مين بمعنى أنا عملت ايه؟فيا ايه مختلف عن البشر يميزنى؟ حياتى ايه معناها؟ وده سؤال ممكن أى حدفينا يسأله لنفسه فى وقت من الأوقات...
أنت عارف رأيى يا محمد فى الموضوع ده...ان لو بصيت فى الكون حواليك هتلاقىأدق المخلوقات واصغرها ليها قيمة وأهمية فى سلسلة و دورة الحياة...فمابالك بالإنسان اللى هو أرقى المخلوقات واللى ربنا كرمه بالعقل...أكيد كلانسان فينا فيه قوة وميزة ربنا ميزه بيها عن غيره...ولازم كل واحد يدورعلى الميزة دى جواه...عشان يعرف هو ايه وممكن يعمل ايه فى حياته عشان تبقىحياة مفيدة ليه ولغيره ولبلده كلها...وأكيد يامحمد فى يوم هتلاقى الميزةوالقوة دى اللى تقدر بيها تحدد مسار حياتك...وتكون متميز بيها عن باقىالناس...عشان كده دايما حاول تكون نفسك فى كل حاجة...وماتحاولش تقلد نجاحشخص تانى أو تقتبس شخصية غيرك لأنك كده بتدفن موهبتك وقوتك أنت...وان شاءالله فى يوم هتنجح وهتعرف إجابة أسألتك اللى أكيد أى حد ناجح سألها لنفسهفى أول الطريق...
بالنسبة لسؤالك ياتنهيدة فسؤال مميز جدا...وانا عن نفسى حاليا نسبة الأملفى حياتى 99 % ...وبحاول أتخلص من الـ 1 % يأس اللى فاضل عشان مايأثرشعليا وعلى أحلامى زى ماكنت فى الماضى...لما كانت نسبة الأمل فى حياتىتقريبا 0 % ...شوفتى الفرق...صورة شكرا ياتنهيدة على موضوعك وسؤالك صورة
ثمة أسماء و ألقاب تبقى..بقاء الأرض..بقاء السماء..و بقاء الكلمات...
ثمة أشياء تتعلق حياتها بأماكنها..بتوابيت مغلقة تخشى الإبتعاد عنها...
رغم أن الحياة..قد تكمن فى هذا البعد...

.....

...:: و تبقى الكلمات ::...

...... صفحتى فى الأكاديمية ......
أضف رد جديد

العودة إلى ”من أنت...؟“