كيف تعرفت على الأكاديمية؟

خطواتك الأولى على درجات الأكاديمية, لتعريف باقى الأعضاء بنفسك عن طريق المواضيع الشخصية والنقاشية المختلفة.

المشرف: تنهيدة

قوانين المنتدى
يمنع تماما وضع البريد الألكترونى أو الموقع الشخصى داخل المواضيع فى هذا القسم أو غيره, يمكنك دائما وضع ذلك فى توقيعك وملفك الشخصى مع التحذير بأن إظهار بريدك الألكترونى فى موقع عام يعرض بريدك الألكترونى للرسائل المزجعة أو محاولات السرقة.
nanaaly
أكاديمى فعال
أكاديمى فعال
Favorite Quote: لا تقل يارب همى كبير
لكن قل ياهم ربى الكبير

Re: كيف تعرفت على الأكاديمية؟

مشاركة بواسطة nanaaly »

السلام عليكمورحمة الله وبركاته
انا نانا على هاويه لكتابة الشعر والخواطر من مده ولى صديقه كاتبه قصص وخواطر جميله عرفتنى بالاكاديميه واخبرتنى ان مستواها مميز واعضاءها مبدعين
دخلت وتصفحت بعض المواضيع فأعجبتنى واحببت ان اكون عضوة معكم

شكرا
GoGo ELnaga
أكاديمى جديد
أكاديمى جديد
Favorite Quote: لو أنك لا تصادق إلا إنسانًا لا عيب فيه .. لما صادَقْتَ نفسك أبدًا .

مشاركة بواسطة GoGo ELnaga »

اولا : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته فعلا فكرة جمييييييييييييلة جدا وانا اتعرفت على الاكاديمية عن طريق اعلانات فى موقع كدة فدخلت على طول يعنى حب استطلاع و لقيت الاكاديمية وعجبتنى الفكرة جداااااااااااااااااااا و اشتركت لانى بحب الكتابة
وخلاااااااااااااااااااااص
صورة
الأمير الحائر
مشرف قسم الروايات
Real Name: وليد توفيق
Favorite Quote: و تبقى الكلمات...
verification: ID verified and trusted writer

مشاركة بواسطة الأمير الحائر »

نورانة كتب:بحث على جوجل :)
موضوع جميل يا هبة تسلم ايدك
نورتى الأكاديمية يانورانة...وشكرا لعمو جوجل على اهدائنا زمايل موهوبين كتير فى الأكاديمية :)
( معلش لو الرد جاى متأخر خمس شهور بقى فرق توقيت eat1 )
ثمة أسماء و ألقاب تبقى..بقاء الأرض..بقاء السماء..و بقاء الكلمات...
ثمة أشياء تتعلق حياتها بأماكنها..بتوابيت مغلقة تخشى الإبتعاد عنها...
رغم أن الحياة..قد تكمن فى هذا البعد...

.....

...:: و تبقى الكلمات ::...

...... صفحتى فى الأكاديمية ......
الأمير الحائر
مشرف قسم الروايات

elsayad كتب:الزميلة / هبة الله محمد
أحب أشكرك جداً على هذه الفكرة المميزة
أنا بصراحة اتعرفت على الأكاديمية وطبعاً اتشرفت بالإنضمام إليها عن طريق أخي الأصغر وليد ( الأمير الحائر )
كنت أبحث منذ فترة عن أى موقع لكي أنشر فيه أعمالي فاتصلت بوليد لكي أسأله فى هذا الموضوع لأنني فى الإمارات حالياً فأرسل لي عنوان الموقع على الموبايل ومنذ هذه اللحظة بدأت أنشر أعمالي على الموقع .
وعلى فكرة عرفت من فترة صغيرة أن أخي أمير ( الأمير الصغير ) ينشر أعماله بالموقع أيضاً .
أهلا بيك ياعاطف فى الأكاديمية :) و فعلا كويس إنك سألتنى بالصدفة على موقع أدبى.. كانت أيام الإمتحانات و طبعا ما كانش فيه موقع أدبى بجد أعرفه و أقدر أرشحهولك بثقة و من غير تردد غير الأكاديمية...و الحمد لله أعتقد دلوقتى خلاص ما بقتش عضو جديد بس بردوا بقولك نورت و يارب تفيد و تستفيد من الأكاديمية إن شاء الله :)

.....

الأمير الحائر
مشرف قسم الروايات

ماتت الكلمات حزنا كتب:انا اتعرفت علي الاكاديمية بمحض الصدفه...so1
كنت بكلم صاحبتي (الحلم المستحيل ) علي الايميل..وبعدين لقيتها فجأة بتديني أبيات شعر اقراهاه11..عجبتني جدااااااا..great1
قالتلي انها توقيع احد الاعضاء في الاكاديميه هنا..ما كدبتش خبر..قلت في عقلي اذا كان دا توقيع..طب اللي جوا بقي هيبقي ايه؟؟؟؟thi1
قلت لها اديني اللينك بتاع الاكاديميه علي طووووووولhappy11..وبدون تفكير..سجلتlol11..مع العلم اني مش بسجل في اي منتدي..
ودخلت قريت واعجبت جدااااا بالمستوى الثقافي اللي فيه الاكاديميه..اعجبت بالتنظيم الرااااااااائع.:D.والاعضاء الاكتر من رائعين بعقولهم الواعيه ونقدهم البناء المحترم لكل عمل في الاكاديميه:D..وعجبني اكتر واكتر الروح الاسرية اللي بتضم الاعضاء هنا..حسيت فعلا انها اسرتي..:)
وزعلت لاني كنت اتمنى اسجل هنا من زمااااااااااااااااااااااااان...:cry:
بس الحمد لله اني في الاخر جيت..:Dز1:D
أهلا بيكى ياسارة فى الأكاديمية :) ترحيب بردوا متأخر بعد ما بقيتى واحدة معانا من عائلة الأكاديمية...و بأشكر جيهان على دعوتك للأكاديمية..ياترى فاكرة كانت إيه أبيات الشعر اللى أنتى قريتيها؟ :?
و على فكرة جميل إنكم أنتى و جيهان مهتمين بالأدب بالشكل ده حتى بعد ما دخلتم الجامعة..لأنى أعرف ناس كتير ( و أنا كنت منهم قبل ما أدخل الأكاديمية ) كان الكلية بالنسبالهم نهاية لأى مجال أدبى بسبب مشاغل الكلية..فبجد بتمنالكوا تواصلو أنتوا الأتنين فى طريق الكتابة و ماتخلوش الكلية تبعدكم عنه أبداً و إن شاء الله نشوف ليكم إبداعات جميلة :)

.....

الأمير الحائر
مشرف قسم الروايات

تنهيدة كتب::)جميل أن كل الأعضاء الجداد يعرفونا أزاى أتعرفوا على الأكاديمية عشان نتعرف عليهم أكتر وخصوصا أن ما شاء الله بحس أن كل الا بيشترك فى أكاديمتنا الجميلة كلهم متميزن ...ومن حسن حظنا انهم بيشتركوا معانا ....وبيمتعونا باأجمل الأعمال flower1
بحب أشكر جوجل الا عرف نورانة الجميلة على الموقع وخلانا نقرأ أعمالها الجميلة وقصصه الا دايما لها طابع مختلف .....
وطبعا أشكر وليد ألا أضاف للأكاديمية فرد جديد من أسرتة الأديبة وخلانا نتعرف على صياد بيعشق الصياد وكل أعمالة بنحس فيها بروح الصياد المغامر ...والا عايز يفيدنا ويوصلنا ان أد أيه الصيد بيدى للأنسان خبرة هايلة فى الحياة ...وطبعا ان مش بحسد خالص:? ...بس واضح ان العايلة كلها مواهب جامدة جدااااااااااااااااااا:D
سارة الرقيقة جميلة قصة تعرفك على الأكاديمية والا بتوضحلنا أهمية الصداقة فى حياتنا ...واد أيه الأنسان لما يكون فى حياتة صديق مخلص دايما بيفدوا وبيحب أنه يكون معاه فى أى مكان ...بشكرك ياجيجى ياقمر أولا على تواجدك معانا وثانيا على تشجيعك لسارة ..وبحد ياسارة احنا الا زعلنين انك ماسجلتيش معانا من زمان بس طبعا سعدا انك انضميتى معانا وببقيتى فرد فعال فى أسرتنا الجميلة ...:D

بجد كلكم نورت الأكاديمية وضفتولها بأعمالك الجميلة بتمنا أنكم دايما تتواصلوا معانا وأنكم تمتعونا باأجمل الأعمال flower1flower1flower1
على فكرة يانهاد لسه واخد بالى من تعليقك :) كنت ماشى بالترتيب بأرد على المشاركات اللى فاكر ما حدش رد عليها خالص..بس شفت ترحيبك الجميل دلوقتى..وبالنسبة للمواهب فى عيلتنا جايز بس المشكلة فى تنمية الموهبة دى..يعنى عاطف مثلاً مش فكر فى دخول مجال الأدب إلا دلوقتى..رغم إن الوقت لسه مش فات..بس أكيد كان هيبقى أفضل جداً ليه لو بدأ من 10 سنين فاتت مثلاُ..وعشان كده أنا بحاول أنمى أى موهبة محتملة لأمير دلوقتى و بأتمنى بجد إننا كلنا نقدر نوصل الرسالة دى لكل اللى بنحبهم..و نحاول ننمى مواهب أخواتنا الصغيرين مثلاُ..بإعتبار أن المدرسة فى العادة ما بتمنيش المواهب بل بتقيدها فى مناهج ثابتة و أنشطة ثقافية نادرة..فلازم نحاول إحنا نعمل الدور ده...
أخيراً و بإعتبار أننا فى موضوع كيف تعرفت على الأكاديمية فخلينى أقولك منورة بجد و أهلا بيكى فى الأكاديمة يانهاد :) flower1

.....

الأمير الحائر
مشرف قسم الروايات

البرنس رامى كتب:
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا اتعرفت على الأكاديميه >>لى صديقه وأخت لنا فى منتدى أخر وعرفت انى
بهوى الشعر أو بمعنى اخر كنا بنتكلم عن الشعر والشعراء
فقالت لى على ايجيبت رايت الأدبيه انها متميزه وجميله وتعرف ناس بتكتب فيها
فأعطتنى اللينك بتاعها فدخلت لقيت ماشاء الله الكل مبدع وممتازين فحبيت انى اكون اخ لكم
ومعاكم فى نفس المنتدى وطبعا اشتركت وقلت لها وطبعا فرحت جدااا
وبجد انا سعيد انى معاكم وانا من صغرى وبحب اكتب شعر انا مش دارس شعر
ولكن هى هوايه عندى بحبها من صغرى وبجد سعيد بتواجدى معكم flower1
أهلا بيك يارامى زميل فى الأكاديمية :)
و إن شاء الله تفيد و تستفيد من الأكاديمية..و الدراسة لحاجة بتحبها أكيد ممكن تبقى فى أى وقت..بالقراية عن الشعر إن شاء الله تعوض أى دراسة
و كلنا أكيد سعداء بوجودك معانا...و أهلا بيك مرة تانية :)

.....

الأمير الحائر
مشرف قسم الروايات

nanaaly كتب:السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا نانا على هاويه لكتابة الشعر والخواطر من مده ولى صديقه كاتبه قصص وخواطر جميله عرفتنى بالاكاديميه واخبرتنى ان مستواها مميز واعضاءها مبدعين
دخلت وتصفحت بعض المواضيع فأعجبتنى واحببت ان اكون عضوة معكم

شكرا
أهلا بيكى يانانا زميلة فى الأكاديمية :) و بجد سعيد إن فيه كتاب كتير فى الأكاديمية بيدعوا أصدقائهم ليها بحب
و إن شاء الله تفيدى و تستفيدى معانا فى الأكاديمية و نشوف أعمال جميلة ليكى :)

.....

الأمير الحائر
مشرف قسم الروايات

GoGo ELnaga كتب:اولا : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته فعلا فكرة جمييييييييييييلة جدا وانا اتعرفت على الاكاديمية عن طريق اعلانات فى موقع كدة فدخلت على طول يعنى حب استطلاع و لقيت الاكاديمية وعجبتنى الفكرة جداااااااااااااااااااا و اشتركت لانى بحب الكتابة
وخلاااااااااااااااااااااص
أهلا بيكى زميلة فى الأكاديمية :) مكتوب فى صفحتك الشخصية إنك عندك 14 سنة..و بجد دى حاجة جميلة إنك من صغرك كده حابة الكتابة و متحمسة ليها..ياترى بتحبى تكتبى فى مجال إيه..؟..و ياريت تكتبى عمل ليكى قريب عشان نشوف موهبتك..وهتبقى أصغر كاتبة فى عائلة الأكاديمية بس طبعاً بعد أخويا الصغير أمير عشان هو 12 سنة :)
منورة و مستنيين أعمالك قريب إن شاء الله

.....

الأمير الحائر
مشرف قسم الروايات

eman كتب:بالنسبة ليا انا اتعرفت على الاكاديمية بمحض الصدفة ........... كنت قاعدة زهقانة ما بين المحاضرات فى كلية تجارة الزقازيق وفجأة لقيت ورق اعلانات نازل عليا من السما كالعادة مكتوب فيه الموقع والكلام المكتوب فى الصفحة الرئيسية ( كان فى فكرة ضاعت ليه , كان فى كلمة .. سطر .. حلم لو راح هتبكى عليه .............. ) الكلام شدنى اوى وبعد ما كنت زهقانة بقيت فى منتهى السعادة والفرحة لانى بكتب شعر من وانا عندى تسع سنين ومحدش يعرف خالص حتى اخواتى مع ان اخويا خريج لغة عربية أزهر واختى خريجة اداب لغة عربية ومفيش حد فيهم بيحب يكتب شعر وانا اللى فى كلية تجارة بفطر واتغدا واتعشا شعر ف شعر .
وبسرعة روحت البيت عشان ادخل على الموقع واشوف ايه حكايته لكن للاسف وجدت جهاز الكمبيوتر مهنج بعدها دخلت فى مرحلة الامتحانات وبالتالى انشغلت ولما خلصت الامتحانات وجت الاجازة انشغلت تانى بموضوع الكورسات والدورات ....... كل ده وانا مبطلتش تفكير فى الاكاديمية لكن فى الآخر والحمد لله قررت اوفق بين الحياة العلمية وبين الاكاديمية ويا ريتنى عملت كده من زمان لان انا فعلا فى منتهى السعادة بوجودى فى المكان الجميل ده .
أهلا بيكى يا إيمان فى الأكاديمية :)
جميلة قصة تعرفك على الأكاديمية و فكرتنى بحاجات كتير...يعنى فعلاً إحنا من كتر ما الأدب مش واخد حقه بجد فى مجتمعنا و نظرة الناس اللى ما بيحبوش الكتابة و القراية للكتاب على إنهم بيضيعوا وقتهم..ساعات بننسى الكتابة و ندفن موهبتنا..وعشان كده فعلاً أنا مقدر إزاى أنتى بتكتبى من غير ما حد من أخواتك يعرف أو حتى من غير ما تحاولى تنشرى أعمالك..لأن ده حصلى أنا و أكيد حصل لكتاب كتير..و عشان كده بتبقى فرصة جميلة لما يبقى فيه مكان جميل زى الأكاديمية نكتب و ننمى موهبتنا فى وسط زمايل كلهم بيحبوا القراية و الكتابة من غير أى حد يسخر من الكتابة أو يقول أنتوا بتضيعوا وقت :)
قرارك الأخير ده صح جداً بحييكى عليه..لأن الموهبة اللى بنحبها فى رأيى حاجة لازم نهتم بيها بشكل لا يقل عن اهتمامنا بالكلية اللى أوقات كتير بتبقى مفروضة علينا
تقريباً سرحت فى ردى..أهلا بيكى زميلة فى الأكاديمية يا إيمان و إن شاء الله نشوف ليكى أعمال متنوعة مش بس شعر كمان :)

.....

أضف رد جديد

العودة إلى ”من أنت...؟“